لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

پومپئو: روی‌آوردن تهران به دیپلماسی بهترین راه برای مردم ایران است‎


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، ۲۶ تیر ماه با هیو هیویت در برنامه «هیو هویت شو» گفت‌وگو کرده است
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، ۲۶ تیر ماه با هیو هیویت در برنامه «هیو هویت شو» گفت‌وگو کرده است

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید، «بهترین راه‌حل برای مردم داخل ایران»، در راستای پایان دادن به تنش‌های موجود بین تهران و واشینگتن، این است که تهران «مسیر دیپلماتیک را برگزیند».

مایک پومپئو، ۲۶ تیر ماه در بخشی از مصاحبه خود با هیو هیویت، در برنامه‌ رادیویی «هیو هیویت شو» به پرسش‌هایی در رابطه با ایران پاسخ داده‌است.

یکی از مسائل مطرح‌شده در مصاحبه پیرامون تنش‌های فعلی میان ایران و آمریکا در غرب آسیا و گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال وقوع درگیری نظامی بود. هیویت به پوپمئو می‌گوید «اگر آن‌ها (حکومت ایران) جنگ می‌خواهند، ما کار چندانی برای جلوگیری از آن نمی‌توانیم بکنیم…. در چه زمانی شما (دولت ترامپ) از اینکه ایران سر میز مذاکره بیاید منصرف خواهید شد؟»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ می‌گوید نه مردم آمریکا و نه حکومت ایران نباید در «واکنش‌های گسترده‌» و «تلاش‌های» ایالات متحده تردید کنند.

مایک پومپئو افزوده: «بهترین راه‌حل برای مردم داخل ایران این است که [حکومت] ایران مسیر دیپلماسی را پیش بگیرد، و ما سعی می‌کنیم این را به آن‌ها بگوییم، چراکه حکومت ایران به‌وضوح کارهایی انجام داده که با آن‌چه مردم ایران می‌خواهند، ناسازگار است».

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ تاکید کرده «ماموریت» این است که جلوی این‌که ایران به توسعه موشک‌های بالیستیک ادامه دهد، همچنان «مهم‌ترین دولت حامی تروریسم» باشد و مسیری به‌سوی ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد، گرفته شود: «این سه موضوع، معیارهایی‌ست که رئیس‌جمهوری آن‌ها را هدف‌گذاری کرده‌است».

آقای پومپئو می‌گوید به تناسب این‌که ایران چه واکنشی نشان دهد و گزینه آن چه باشد، دونالد ترامپ نیز آماده پی‌گیری واکنش‌های گوناگون است «تا در نهایت ما به نتیجه هدف‌گذاری‌شده دست بیابیم».

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرده بود که رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آن کشور چندین بار گفته‌اند آماده گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران هستند. البته او افزوده بود «۱۲ گام» تعیین‌شده از سوی مایک پومپئو همچنان روی میز است.

دولت دونالد ترامپ سال گذشته از توافق اتمی با ایران خارج شد؛ چراکه آن‌‌را «ناکارآمد» می‌دانست و معتقد بود در نهایت جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد و مانع از آن‌چه واشینگتن «اقدامات مخرب» تهران در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان توصیف کرده، نمی‌شود. دیگر طرف‌های توافق اتمی، از جمله متحدان اروپایی آمریکا، در آن باقی ماندند.

از آن زمان به بعد آمریکا تحریم‌های شدیدی علیه ایران اجرا کرد تا به گفته دولت ترامپ، جمهوری اسلامی «رفتار خود را تغییر دهد».

دونالد ترامپ تاکید کرده سیاست‌هایی که در پیش گرفته باعث شده تا ایران به‌سوی گفت‌وگو حرکت کند، نیروهای نظامی خود را از کشورهای دیگر خارج کند، رفتارهای گذشته را انجام ندهد و «به حق آمریکا خیلی بیشتر از هر زمان دیگری احترام بگذارد».

تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته روندی فزاینده به خود گرفته‌است. سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده‌است، چند نفتکش در آب‌های جنوب ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند، در عراق به مکان‌های محل حضور آمریکایی‌ها خمپاره پرتاب شده و حملات شبه‌نظامیان حوثی به عربستان شدت گرفته‌است.

ایالات متحده نیز بر شمار نیروها و توان نظامی‌اش در غرب آسیا افزوده و سران کشورهای مختلف در مورد «بحران» هشدار داده‌اند و خواستار کاهش تنش‌ها شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تحریم‌های آمریکا را «تروریسم اقتصادی» توصیف کرده و علی خامنه‌ای با اظهار این‌که واشینگتن به‌دلیل خروج از برجام «فاقد صداقت» است، مذاکره با دولت ترامپ را نیز رد کرده‌است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها را به‌عنوان «شرط» مذاکره تعیین کرده‌است. البته دولت ایران تا پیش از آن‌که واشینگتن به‌طور رسمی از «برجام» خارج شود و تحریم‌ها را بازگرداند نیز مذاکره‌ای با مقام‌های دولت ترامپ انجام نداده بود. دولت ترامپ نیز تا کنون تمایلی به توقف تحریم‌ها یا اجرای دوباره برجام نشان نداده‌است.

افزایش تنش‌ها سبب شده تا برخی کشورها دست به اقدامات دیپلماتیک با هدف میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن بزنند.

بر اساس متن گفت‌وگوی مایک پومپئو و هیو هیویت در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا/ت/خ
XS
SM
MD
LG