لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

روحانی: ایران کاملا راه دیپلماسی را باز نگهداشته است


حسن روحانی گفته است، در صورت اجرای کامل برجام «ایران هم گام‌های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.»
حسن روحانی گفته است، در صورت اجرای کامل برجام «ایران هم گام‌های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار با مشاور رئیس جمهور فرانسه، اظهار داشت، ایران کاملا راه دیپلماسی را باز گذاشته است. در همین حال، وب سایت پولیتیکو نوشته است، کشورهای اروپایی در حال بررسی ارائه طرح «توقف در برابر توقف» هستند.

امانوئل بن، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه چهارشنبه ۱۹ تیرماه در این دیدار «پیام کتبی» امانوئل مکرون، رئیس جمهوری کشورش را به حسن روحانی داده است.

آقای روحانی هم از فعالیت‌های آغاز شده از سوی آقای مکرون و همچنین پیام وی « قدردانی و استقبال» کرده است.

حسن روحانی گفته است: «ایران به طور کامل راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگهداشته است و امیدواریم طرفین برجام از این فرصت بخوبی استفاده کنند تا به نقطه مطلوب یعنی اجرای کامل برجام برسیم.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: «هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن به طور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام‌های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.»

سفر امانوئل بن به تهران پس از گفت‌و‌گوی تلفنی امانوئل مکرون با روسای جمهور ایران و آمریکا و همچنین مطرح شدن موضوع حضور آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران انجام می‌شود.

در همین زمینه، پولیتیکو به نقل از دیپلمات های اروپایی روز چهارشنبه نوشت، رئیس جمهوری فرانسه در صدد حفظ توافق هسته ای با ایران است و اروپایی‌ها در حال رایزنی درباره طرح پیشنهادی «توقف در برابر توقف» هستند که براساس آن ایران افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و آمریکا نیز در طرف دیگر، تحریم های خود علیه ایران را متوقف کند تا مجالی برای از سرگیری مذاکرات فراهم شود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم روز گذشته با اشاره به این که پاریس به دنبال ایجاد یک فضای گفت‌وگو برای کاهش تنش در وضعیت بسیار خطرناک کنونی است، گفته بود: آمریکایی‌ها هر چند دیگر از امضاکنندگان برجام نیستند، اما می‌توانند حرکت لازم را برای باز کردن یک فضای گفت‌وگو انجام دهند تا از تنش غیر قابل مهار و حتی تصادف پیشگیری شود.

در همین حال امانوئل بن چهارشنبه در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که به عنوان میانجی به ایران سفر نکرده و حامل هیچ گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیست.

با این حال وی تاکید کرده است که رئیس جمهور فرانسه، به دنبال «دستیابی به ابتکارات مشترک» برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما روز چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی پیشنهادی را به طور رسمی درباره حضور آمریکا در مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران دریافت نکرده و «من هم موضوعاتی نظیر توقف در برابر توقف را شنیده‌ام».

بی اطلاعی ظریف از طرح «توقف در برابر توقف»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه هم گفت: از طرح «توقف در برابر توقف» که گفته می‌شود فرانسوی‌ها به تهران می‌آورند بی اطلاع هستم.

­محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران درباره «طرح فریز» که گفته می‌شود نماینده فرانسه قرار است به تهران پیشنهاد بدهد، اظهار داشت: ما نمی‌دانیم این طرح چه هست و درباره آن چیزی نشنیده ایم؛ اما کاملا مشخص است که ما به حقوق خودمان عمل می‌کنیم، اما طرف مقابل دارد حقوق ما را نقض می‌کند. راه حل این مشکل این است که تروریسم اقتصادی علیه ما برداشته شود.

در حالی طرح «توقف در براتوقف» مطرح شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت، تحریم‌ها علیه تهران به شکلی اساسی افزایش می‌یابد.

ایران طی دو هفته‌ اخیر از دو محدودیت کلیدی توافق هسته ای موسوم به برجام عبور کرده است. ایران ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد خود را که بر اساس برجام باید در سقف ۳۰۰ کیلوگرم حفظ می‌کرد، افزاش داد و سطح غنی‌سازی را نیز به ۴.۵ درصد رساند.

ایالات متحده آمریکا که ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است، تهران را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم کرده و از طرف‌های اروپایی خواسته است تا مشوق اقتصادی در اختیار ایران قرار ندهند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه هم در این زمینه گفته بود: «ایران کارهای بد بسیاری می‌کند و بهتر است مواظب باشد».

با استفاده از ایرنا، پولتیکو و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG