لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

فرانسه: به دنبال ایجاد یک فضای گفت‌وگو برای کاهش تنش با ایران هستیم


ژان ایو لودریان خواهان حرکت لازم آمریکا برای زمینه سازی جهت کاهش تنش با ایران شده است.( عکس از آرشیو)
ژان ایو لودریان خواهان حرکت لازم آمریکا برای زمینه سازی جهت کاهش تنش با ایران شده است.( عکس از آرشیو)

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه ۱۸ تیرماه گفت، به رغم این که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شده، اما می‌تواند به ترغیب گفت وگو با ایران جهت کاهش تنش‌های فزاینده کمک کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژان ایو لودریان که در سنای فرانسه صحبت می‌کرد، اظهار داشت، اقدامات اخیر ایران برای عبور از دو محدودیت کلیدی برجام یعنی افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و غنی سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد «واکنشی بد به تصمیم بد» آمریکا برای خروج از برجام است.

مقام‌های انرژی اتمی ایران هفته جاری اعلام کردند که سطح ذخیره اورانیوم ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی شده خود را به بالای ۳۰۰ کیلو رسانده و غلظت غنی‌سازی را نیز به ۴.۵ درصد افزایش داده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام افزایش سطح غنی‌سازی و ذخایر اورانیوم ایران را تایید کرده است.

ژان ایو لودریان در ادامه گفت، فرانسه به دنبال ایجاد یک فضای گفت‌وگو برای کاهش تنش در وضعیت بسیار خطرناک کنونی است و به همین دلیل رئیس جمهوری امانوئل مکرون با هردو دونالد ترامپ و حسن روحانی روسای جمهوری آمریکا و ایران صحبت کرد.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: آمریکایی‌ها هر چند دیگر از امضاکنندگان برجام نیستند، اما می‌توانند حرکت لازم را برای باز کردن یک فضای گفت‌وگو انجام دهند تا از تنش غیر قابل مهار و حتی تصادف پیشگیری شود.

کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ و امانوئل مکرون درباره تهدید ایران به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم گفت‌وگو کردند.

یک سخنگوی کاخ سفید گفته بود: «طرفین در خصوص تلاش‌های جاری برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و پایان دادن به رفتار ایران برای برهم زدن ثبات در خاورمیانه، با هم گفت‌وگو کردند».

کاخ الیزه هم اعلام کرد، امانوئل بن، مشاور ارشد رییس جمهوری فرانسه بار دیگر سه شنبه عازم تهران می‌شود.

گزارش ها حاکی است که به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه واشینگتن علیه تهران، کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

امانوئل مکرون چند روز پیش گفته بود در صدد یافتن راهی برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی تا ۱۵ ژوئیه (دوشنبه آینده) است.

آمریکا که سیاست فشار حداکثری بر ایران را برای دستیابی به توافق تازه موشکی، هسته‌ای و تعریف نقش تهران در منطقه را دنبال می‌کند، میگوید، تا زمان تغییر رفتار ایران به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفته است که قدرت‌های جهانی به توافقی بهتر از برجام دست نخواهند یافت.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG