لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

ترامپ: اعضای ناتو با افزایش بودجه دفاعی خود موافقت کردند


کنفرانس خبری دونالد ترامپ پس از پایان نشست اضطراری ناتو
کنفرانس خبری دونالد ترامپ پس از پایان نشست اضطراری ناتو

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید کشورهای عضو ناتو پس از انتقادهای او توافق کردند که بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

آقای ترامپ روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر پس از نشست دو روزه سران ناتو در بروکسل، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که شماری از کشورهای ناتو موافقت کردند که تعهدشان برای افزایش بودجه دفاعی را سریع‌تر عملی کنند.

کشورهای عضو «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»، ناتو، در سال ۲۰۱۴ توافق کردند که هر یک از اعضا معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی‌ آن بکند. اعضا در آن سال ابراز امیدواری کرده بودند که این توافق تا سال ۲۰۲۴ تحقق یابد.

دونالد ترامپ روز جمعه در نشست خبری‌اش گفت که ظرف «همین چند سال آتی» اعضا مبلغ ۳۳ میلیارد دلار اضافه نیز صرف امور دفاعی خواهند کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تأکید کرد که ناتو در حال حاضر «بسیار متحد و بسیار قدرتمند است و مشکلی نیست».

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در کنفرانس خبری پایانی نشست روز جمعه گفت «همه اعضا پیام پرزیدنت ترامپ را به وضوح و با صدای بلند شنیدند».

آقای استولتنبرگ همچنین گفت اعضای ناتو متوجه هستند که رئیس جمهوری فعلی آمریکا درباره بودجه دفاعی «بسیار جدی» ست و این امر «تأثیری روشن دارد».

برخی دیگر از رهبران شرکت‌کننده در نشست روز جمعه ناتو نیز روایت‌های خود را از این نشست ارائه کرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته است که حاضران در نشست روز جمعه «بر پایبندی صریح خود به ناتو» تأکید کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز با اشاره به اینکه رهبران حاضر در نشست جمعه با همکاری بیشتر برای تغییر وضعیت امنیتی توافق کردند، موضوع تعهد اعضا به افزایش بودجه دفاعی «فراتر از اهداف قبلی» را رد کرد.

دونالد ترامپ بارها از اینکه شمار زیادی از کشورهای عضو ناتو به اندازه کافی برای این پیمان هزینه نمی‌کنند و حجم زیادی از هزینه‌ها بر دوش ایالات متحده است انتقاد کرده و همچنین اقدام اتحادیه اروپا در وضع تعرفه بر برخی کالاهای آمریکایی را نکوهیده است.

اما تکرار انتقادهای آقای ترامپ در صبح جمعه به واکنش فوری اعضا منجر شد.

به گزارش رویترز، در جریان نشست اعضای ناتو که قرار بود به موضوع «امنیت دریای سیاه» بپردازد، رهبران ناتو از نمایندگان اوکراین و گرجستان، دو کشور غیرعضو ناتو در این نشست، خواستند که جلسه را ترک کنند تا آنها بتوانند به موضوع ناتو بپردازند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک که نامی از او نبرده گزارش داده است که آقای ترامپ در نوبت سخنرانی‌اش در نشست «امنیت دریای سیاه» بار دیگر موضوع سهم اعضای ناتو را پیش کشید و همان زمان بود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نشست اضطراری را اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو منبع سازمان ناتو گزارش داده است که آقای ترامپ در نشست اضطراری که پشت درهای بسته برگزار شد به اعضا گفته است که آنها باید بودجه دفاعی‌شان را تا ژانویه ۲۰۱۹، حدود هفت ماه دیگر، افزایش دهند «وگرنه ایالات متحده به راه خود خواهد رفت».

این اظهارات را خبرگزاری دیگری گزارش نکرده و از سوی دیگر، رهبران فرانسه و لیتوانی گزارش‌ها درباره «تهدید رئیس جمهوری آمریکا به خروج از ناتو» را تکذیب کردند.

آقای ترامپ در کنفرانس خبری پس از نشست ناتو به خبرنگاران گفت که برای خروج آمریکا از ناتو، تایید کنگره لازم نیست اما «در حال حاضر چنین کاری ضرورت ندارد؛ چون اعضای ناتو برای افزایش بودجه دفاعی خود، بیش از هر زمان دیگری، پا پیش گذاشته‌اند».

رئیس جمهوری آمریکا از زمانی که واشینگتن را به مقصد بروکسل ترک می‌کرد چندین بار از بودجه دفاعی اعضای ناتو انتقاد کرده و مشخصا به آلمان و قرارداد گازی‌اش با روسیه اشاره کرده بود، انتقادهایی که واکنش چندین مقام آلمانی را در پی داشت.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در سال در سال ۱۹۴۹ میلادی در واشینگتن پایه‌گذاری شد و در حال حاضر ۲۹ کشور در آن عضویت دارند.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و رادیو فردا / ج. /س.ن
XS
SM
MD
LG