لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

در آستانه اجلاس ناتو، ترامپ آلمان را «اسیر» روسیه خواند


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

در آستانه اجلاسی که به عقیده بسیاری «دشوارترین» اجلاس ناتو خواهد بود، دونالد ترامپ با حمله به دولت آنگلا مرکل، آلمان را به دلیل بستن قرارداد انرژی با روسیه، «اسیر» حکومت ولادیمیر پوتین خواند.

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با دبیرکل ناتو پیش از این اجلاس، دولت آنگلا مرکل را به دلیل بستن قرارداد میلیاردی با روسیه برای یک خط لوله گاز سرزنش کرده و گفت که آلمان «کاملاً به کنترل» روسیه در آمده است.

اشاره آقای ترامپ به قرارداد «خط لوله نورداستریم دو» برای وارد کردن گاز از روسیه است که حمایت سیاسی دولت خانم مرکل را دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان، نیز در پاسخ ضمن تایید مشکلات موجود با روسیه، تاکید کرد که «راه ارتباط میان کشورها، متحدان یا رقبا باید باز بماند».

همین خبرگزاری می گوید که آنگلا مرکل هم در پاسخی غیرمستقیم اما تند به رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که آلمان از زمان فروریختن دیوار برلین از «سلطه روسیه» آزاد بوده است.

خانم مرکل همچنین تاکید کرد که کشورش به دلیل «آزادی»اش می تواند «تصمیمات مستقل بگیرد».

اعضای اروپایی سازمان ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، روز چهارشنبه، ۲۰ تیرماه، در بروکسل در اجلاسی به اتفاق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شرکت می‌کنند که بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان آن را «دشوارترین» اجلاس این سال‌ها توصیف کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، در آستانه آغاز این اجلاس، دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری بار دیگر بر موضوعی پای فشرد که در دو سال گذشته بارها تکرار کرده است: هزینه دفاعی ناتو برای آمریکا.

از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری، آقای ترامپ بارها اشاره کرده است که دیگر اعضای ناتو به تعهد خود برای تامین بودجه نظامی این سازمان پایبند نبوده‌اند.

طبق اساس‌نامه این سازمان، هر عضو موظف است دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه ناتو اختصاص دهد، امری که تنها پنج عضو از ۲۹ عضو آن را برآورده کرده‌اند.

علاوه بر آمریکا، چهار عضو دیگر عبارتند از بریتانیا، رومانی، استونی و یونان.

طبق آماری که سازمان ناتو در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، در حالی که آمریکا بالای ۳.۵ درصد از تولید ناخالص خود را صرف بودجه دفاعی می‌کند، فرانسه ۱.۷۹ درصد و آلمان تنها ۱.۲۲ درصد از تولید خود را به ناتو کمک می‌کنند.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در توئیتی بار دیگر این مسئله را به رخ اعضای اروپایی ناتو کشید و پرسید: «آیا آنها پول آمریکا را برخواهند گرداند؟»

به همین دلیل است که خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از بروکسل، پایتخت بلژیک، می‌گوید گرچه مقامات ناتو تلاش خواهند کرد نشان دهند که وحدت در میان اعضای این سازمان حکم‌فرماست، تنش با کاخ سفید روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

به‌ویژه آن که رئیس جمهور آمریکا دوشنبه هفته آینده در هلسینکی، پایتخت فنلاند، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دشمن شماره یک ناتو، دیدار دارد.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه از مجموع دیدارها و قرارهای هفته پیش روی خود، دیدار و گفت‌وگو با همتای روسش را «از همه آسان‌تر» توصیف کرد.

آقای ترامپ قرار است یک روز پس از اجلاس ناتو در روز پنج‌شنبه خود را به لندن برساند، جایی که مخالفان سیاست‌های دولت او برای تظاهرات و اعتراض تدارکاتی وسیع دیده‌اند.

اما دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا را هم از انتقادهای خود بی‌نصیب نگذاشت: او در توئیتی دیگر، مجموعه کشورهای اروپایی را متهم کرد که «برای کشاورزان و کارگران و شرکت‌های ما کسب و کار در اروپا را غیرممکن می‌کنند».

خبرگزاری رویترز به نقل از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در روز چهارشنبه گفت که این سازمان در سال ۲۰۱۷ شاهد بیشترین افزایش در بودجه دفاعی در یک نسل گذشته بوده است.

آقای استولتنبرگ همچنین در اظهار نظری که می تواند هشداری به دونالد ترامپ باشد تاکید کرد که یک سازمان ناتوی «قوی» هم برای اروپا اهمیت دارد و هم برای ایالات متحده.

انتقاد شدید رئیس جمهور آمریکا از اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین متحد راهبردی ایالات متحده، و یادآوری اجلاس «تلخ» گروه هفت که ماه گذشته میلادی در کانادا برگزار شد نشان می‌دهد که اجلاس روز چهارشنبه ناتو بدون تنش و جدل پایان نخواهد یافت.

یک نشانه این تنش و جدایی پاسخی است که رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه به توئیت سرزنش‌آمیز ترامپ پاسخ داد؛ دونالد توسک در پیامی تند گفت: «آمریکای عزیز، قدر متحدانت را بدان، مخصوصاً این که متحدان زیادی هم نداری.»

آقای توسک در ادامه به رئیس جمهور آمریکا یادآوری کرد که پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، این نیروهای نظامی اروپا بودند که در دفاع و حمایت از آمریکا به میدان آمدند.

سازمان ناتو در تاریخ نزدیک به هفت دهه‌ای خود تنها یک بار بند پنجم از اساس‌نامه خود را به اجرا گذاشته است، پس از ۱۱ سپتامبر.

مطابق بند پنجم ناتو، حمله نظامی به هر یک عضو این سازمان حمله به تمامی اعضا تلقی شده و هر ۲۹ عضو برای دفاع از آن به میدان می‌آیند.

رئیس جمهور آمریکا در اجلاس گروه هفت در کانادا به متحدان غربی خود تاخت، از بیانیه جمعی آنها خود را کنار کشید، و بعد در دیدار با رهبر کره شمالی، او را بسیار ستود.

خبرگزاری فرانسه از نگرانی دیپلمات‌های اروپایی از تکرار این سناریو در بروکسل و هلسینکی خبر می‌دهد.

منابع: خبرگزاری های رویترز، فرانسه، رادیوفردا/ ف. دو./ پ. پ.
XS
SM
MD
LG