لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

پیام رییس شورای اروپا به ترامپ: قدر متحدان را بدانید


دونالد توسک، رییس شورای اروپا، می‌گوید که آمریکا متحد بهتری از اروپا ندارد و نخواهد داشت
دونالد توسک، رییس شورای اروپا، می‌گوید که آمریکا متحد بهتری از اروپا ندارد و نخواهد داشت

دونالد توسک، رییس شورای اروپا، روز سه‌شنبه ۱۹ تیر و یک روز قبل از اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، در پیام صریحی به دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت: «قدر متحدان را بدانید.»

دونالد ترامپ در روزهای اخیر انتقادات خود از بودجه نظامی کشورهای اروپایی را افزایش داده و تاکید کرده است که اعضای اتحادیه اروپا به اهداف تعیین شده برای افزایش بودجه نظامی دست نیافته‌اند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که به این دلیل نگرانی در مورد وقوع یک رویارویی تنش‌آمیز دیگر بین آمریکا و اتحادیه اروپا تشدید شده است.

دونالد توسک در مراسم امضا یک توافق جدید همکاری بین اتحادیه اروپا و ناتو از این مناسبت برای ارسال یک پیام شخصی به دونالد ترامپ استفاده کرد که اواخر وقت سه شنبه وارد بروکسل می‌شود.

رییس شورای اروپا گفت: «می خواهم خطاب به رئیس جمهور ترامپ که مدت‌های طولانی است تقریبا هر روزه از اروپا انتقاد می‌کند پیامی بدهم.»

او افزود:«آمریکا متحد بهتری از اروپا ندارد و نخواهد داشت. بودجه‌ای که اروپا به امور دفاعی اختصاص می‌دهد بیشتر از روسیه و معادل بودجه دفاعی چین است. آمریکای عزیز، قدر متحدان خود را بدان. حقیقت این است که متحدان زیادی نداری.»

او سخنان خود را با یادآوری این موضوع پایان داد که پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به شهرهای آمریکا نظامیان کشورهای اروپایی در کنار آمریکایی‌ها در افغانستان جنگیده و کشته شده‌اند.

دونالد توسک گفت: «لطفا فردا وقتی که در اجلاس ناتو ملاقات خواهیم کرد و بخصوص در دیدار با ولادیمیر پوتین در هلسینکی این موضوع را به خاطر داشته باشید. همواره مهم است که دوستان استراتژیک خود و معضل استراتژیک خود را بشناسید.»

دونالد ترامپ قرار است روز دوشنبه آینده در پایتخت فنلاند با ولادیمیر پوتین دیدار کند.

رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه نیز یک بار دیگر به ناتو و اتحادیه اروپا حمله کرد.

آقای ترامپ در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «برای سفر به اروپا آماده می‌شوم. اولین ملاقات اجلاس ناتو. آمریکا خیلی بیشتر از هر کشور دیگری برای حفاظت از آنها هزینه می‌کند. برای مالیات دهندگان آمریکایی عادلانه نیست. علاوه بر این ما در تجارت با اتحادیه اروپا ۱۵۱ میلیارد دلار ضرر می‌کنیم. از ما تعرفه می‌گیرند و برای ما مانع گذاشته‌اند.»

دونالد ترامپ در پیام دوم نوشت:«کشورهای ناتو باید بیشتر بپردازند. آمریکا باید کمتر بپردازد. خیلی ناعادلانه است.»

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG