لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

هشدار اتحادیه اروپا به ترامپ: وضع تعرفه بر خودرو با تلافی ۳۰۰ میلیارد دلاری روبرو می‌شود


اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۱ تیرماه از دولت دونالد ترامپ به خاطر احتمال وضع تعرفه در مورد خودروی وارداتی به شدت انتقاد کرد و گفت چنین اقدامی می‌تواند با واکنش جهانی و وضع تعرفه وارداتی در مورد ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی روبرو شود.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: تحقیقات دولت آمریکا در مورد احتمال وضع تعرفه بر خودروهای خارجی مثل تصمیم ماه گذشته آن کشور برای وضع تعرفه در مورد فولاد و آلومینیوم «فاقد مشروعیت و بنيان واقعی و در عین حال ناقض مقررات تجارت بین‌المللی است».

اتحادیه اروپا ملاحظات خود در این زمینه را برای وزارت بازرگانی آمریکا ارسال کرده است که با بررسی واردات خودرو به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی قرار است در مورد وضع تعرفه و پیامدهای اقتصادی آن تصمیم‌گیری کند.

دونالد ترامپ گفته است دلیل وضع تعرفه‌های وارداتی قبلی ملاحظات امنیت ملی بوده است. اتحادیه اروپا که اقدام آمریکا را «حفاظت از صنایع داخلی» توصیف کرده، دست به عمل متقابل زده و روی شماری از محصولات آمریکایی تعرفه وضع کرده است. کانادا، مکزیک، ترکیه و هند نیز واکنش مشابهی نشان داده‌اند.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: «خودروهای ساخت اروپا برای سلامت اقتصاد و صنعت آمریکا تهدیدی به شمار نمی‌آیند». به گفته او، خودروسازان اروپایی در آمریکا بیش از نیم میلیون فرصت شغلی خلق کرده‌اند».

اتحادیه اروپا در ملاحظات خود که برای آمریکا ارسال کرده استدلال می‌کند که وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی بر هزینه تولید در آمریکا خواهد افزود و در عمل به مالیاتی برای مصرف‌کنندگان در آن کشور بدل خواهد شد. این وضعیت با اقدام تلافی‌جویانه ۲۸ کشور عضو اتحادیه و سایر شرکای تجاری آمریکا بدتر خواهد شد.

اتحادیه اروپا می‌گوید صنعت خودروسازی در آمریکا اکنون در وضعیت بسیار خوبی است ولی وضع تعرفه می‌تواند به این روند ضربه بزند.

طبق ارزیابی اتحادیه اروپا واکنش تلافی‌جویانه این اتحادیه و سایر شرکای تجاری آمریکا می‌تواند به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برسد که تقریبا معادل ۱۹ درصد از کل صادرات آمریکا در سال ۲۰۱۷ است.

هفته گذشته دونالد توسک رییس شورای اروپا هشدار داد که سیاست‌های دونالد ترامپ به مناسبات دو سوی آتلانتیک ضربه می‌زند «و ما باید برای بدترین حالت در مناسبات با آمریکا آماده باشیم».

به اعتقاد آقای توسک، تصمیم ترامپ به وضع تعرفه، خروج از معاهده اقلیمی پاریس و خروج از توافق هسته‌ای با ایران که از نظر اروپا برای امنیت این اتحادیه حیاتی است نه اقداماتی جداگانه بلکه بخشی از یک الگو در رفتار دولت فعلی آمریکاست.

سسیلیا مالمستروم، مسئول تجارت اتحادیه اروپا، گفته است: با وجودی که تعرفه‌های اتحادیه در مورد واردات خودرو حدود ۱۰ درصد و در آمریکا خیلی کمتر یعنی دو درصد است ولی در اروپا این تعرفه فقط ۱۵ درصد از بازار خودرو را شامل می‌شود.

به گفته او، تعرفه‌های وارداتی در مورد کامیون و سایر کالاهای بازار خودرو در آمریکا بالاتر است.

مالمستروم افزود اتحادیه اروپا نمی‌تواند تعرفه‌ خودروهای ساخت آمریکا را لغو کند چون در آن صورت باید تعرفه‌های خودروهای محصول همه کشورها را لغو کند و اعضای اتحادیه اروپا «به هیچ وجه» در مورد چنین تصمیمی توافق نخواهند کرد.

اتحادیه اروپا با وجود زیر سئوال بردن مشروعیت تحقیقات جاری در آمریکا که در روزهای ۱۹ و ۲۰ ژوئیه در جلسه‌ای علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تقاضا کرده است که در این جلسه شرکت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG