لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۹

اتحادیه اروپا اعمال تعرفه‌های جدید بر برخی از محصولات آمریکایی را آغاز کرد


اتحادیه اروپا از وضع مالیات بر واردات محصولات آمریکایی مانند موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون خبر داده است.
اتحادیه اروپا از وضع مالیات بر واردات محصولات آمریکایی مانند موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون خبر داده است.

اتحادیه اروپا از بامداد روز جمعه اول تیرماه بر واردات برخی از کالاهای آمریکایی تعرفه‌های سنگینی اعمال کرد.

این اقدام در واکنش به تصمیم آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی است که برای فولاد و آلومینیوم محصول اروپا تعرفه گمرکی وضع کرد.

این تعرفه ها شامل کالاهای آمریکایی از جمله ویسکی، لباس‌های جین و موتورسیکلت به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش رویترز، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه گفته است، وضع تعرفه گمرکی از سوی آمریکا بر واردات محصولات اروپایی به لحاظ «تاریخی» بی سابقه و با «منطق» مغایر است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تصریح کرده است: پاسخ ما می بایست شفاف، ولی متناسب باشد.

دولت دونالد ترامپ اوایل ماه ژوئن بر فولاد وارداتی از اروپا، کانادا و مکزیک ۲۵ درصد و بر آلومینیوم وارداتی از آن کشورها ۱۰ درصد تعرفه گمرکی وضع کرد.

ارزش مالی فولاد و آلومینیوم اروپا که اکنون مشمول تعرفه‌های آمریکاست بالغ بر ۶.۴ میلیارد یورو است.

اعمال تعرفه بر برخی از محصولات آمریکایی توسط اتحادیه اروپا نشان‌دهنده مقابله به مثل دو طرف است که می‌تواند به یک جنگ تجاری منجر شود بخصوص اگر دونالد ترامپ تهدید خود در مورد وضع تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای ساخت اروپا را عملی کند.

دولت کانادا نیز اعلام کرد به تلافی این اقدام از اول ماه ژوئیه بر ۱۲.۵ میلیارد دلار کالاهای محصول آمریکا تعرفه‌های گمرکی وضع خواهد کرد و مکزیک نيز از دو هفته پیش مجموعه‌ای از کالاهای آمریکایی از جمله فولاد، خوک و ویسکی را مشمول پرداخت تعرفه کرد.

اتحادیه اروپا در عین حال وضع تعرفه‌های بالقوه‌ بین ۱۰ تا ۵۰ درصد بر ۳.۶ میلیارد یورو محصولات وارداتی از آمریکا طی یک دوره سه ساله را تصویب کرده است.

رویترز می‌گوید، در صورت تشدید این اقدامات که کارشناسان آن را نبرد تعرفه می‌نامند احتمال وقوع یک جنگ تجاری جدی‌تر خواهد شد و پیامدهای آن بر اقتصاد جهان باعث نگرانی شدید بازار مالی است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG