لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۸

هشدار ترامپ: تعرفه‌های بیشتر علیه چین؛ پکن: تلافی می‌کنیم


دیدار ترامپ و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین در نوامبر سال گذشته در پکن
دیدار ترامپ و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین در نوامبر سال گذشته در پکن

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تهدید کرده است ۱۰ درصد تعرفه تازه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد. چین نیز در واکنش تهدید کرده دست به «اقدام متقابل شدیدی» خواهد زد.

در بیانیه‌ای که دونالد ترامپ روز دوشنبه، ۲۸ خرداد منتشر کرده، از رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا، خواسته شده تا فهرستی از کالاهای چینی که تعرفه‌های تازه می‌توانند شامل آن‌ها شوند را آماده کند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌‌گوید این اقدام او، واکنشی‌ست متقابل به اقدام چین برای افزایش تعرفه‌ها بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا. اقدام چین، خود واکنشی به اقدام مشابه واشینگتن بود.

ترامپ روز ۲۵ خرداد، ۲۵ درصد تعرفه بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از کشور چین وضع کرد و اعلام کرد «اگر چین دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزند و مثلا تعرفه‌های جدیدی بر کالاها، خدمات یا فرآورده‌های کشاورزی آمریکا وضع کند… ایالات متحده در صدد وضع تعرفه‌های بیشتری برخواهد آمد».

چین در واکنش اعلام کرد برای بیش از ۶۵۰ کالای وارداتی از ایالات متحده به ارزش ۵۰ میلیارد دلار، تعرفه‌ ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.

حال آقای ترامپ می‌گوید «پس از پایان روند قانونی، و اگر چین دست به تغییر رویکرد خود نزند، و نیز در صورتی که بر اعمال تعرفه‌هایی که تازه اعلام کرده پافشاری کند، تعرفه‌های تازه [آمریکا] اجرایی خواهند شد».

به گزارش رویترز آقای لایتایزر نیز در بیانیه‌ای گفته است دفتر او در حال آماده کردن فهرستی از تعرفه‌های تازه است، اما نگفته این فهرست چه زمانی علنی خواهد شد.

پکن: مقابله‌ به مثل می‌کنیم

پکن صبح روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در واکنش به اظهارات تازه رئیس‌جمهوری آمریکا، آن‌ها را «باج‌گیری» توصیف کرده و گفته «دست به اقدام متقابل شدید» خواهد زد.

وزارت بازرگانی چین بدون ارائه جزئیاتی گفته آماده است «از منافع مردم و بازرگانان چینی پشتیبانی» کند: «اگر آمریکا فهرست مورد نظر خود را منشتر کند، چین نیز چاره‌ای ندارد جز این که در واکنشی قوی و متقابل، چه از نظر کیفی و چه کمی، تلافی کند».

رسانه‌های دولتی چین نیز در روزهای اخیر دست به انتقادهای تازه‌ای از سیاست‌های اقتصادی آمریکا زده‌اند. سرمقاله‌ای در روزنامه «گلوبال تایمز» می‌گوید سیاست‌های آقای ترامپ «دو تصویر مختلف از دو کشور را ایجاد کرده است: یکی که بنیاد تجارت جهانی را با حملات ناگهانی به چالش کشیده، و دیگری که راهی ندارد مگر آن‌که آماده یک جنگ تجاری شود».

«چاینا دیلی» نیز می‌گوید با وجود انتقادهای آمریکا از روابط با دیگر کشورها، سرمایه‌گذاری عظیم شرکت‌های آمریکایی در چین و دیگر کشورها، و دخل و خرج آن‌ها است که آثار خیلی خوبی بر مازاد اقتصادی آن کشور گذاشته است.

از سوی دیگر اما مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید «اظهارات هفته‌های اخیر مقام‌های چینی برای گشایش و جهانی‌سازی بیشتر، لطیفه است». آقای پومپئو افزوده «بیایید صریح باشیم: دولت [چین] بزرگ‌ترین اقتصاد غارت‌گری را در اختیار دارد که امروزه علیه دیگر کشورهای جهان عمل می‌کند».

اقدامات اخیر واشینگتن و واکنش پکن، بر نگرانی‌ها از وقوع یک «جنگ تجاری» دامن زده‌است. دونالد ترامپ صریحا از آن‌چه روابط تجاری «غیرعادلانه» چین و نیز کشورهایی اروپایی، کانادا و دیگر متحدان واشینگتن می‌نامد، انتقاد کرده‌است.

در مورد چین، ایالات متحده به سیاست‌های تجاری آن کشور، دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازارش و کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری طرفین معترض است. پکن در مقابل می‌گوید مایل نیست وارد یک «جنگ تجاری» شود، اما «واهمه‌ای هم از آن ندارد».

بر پایه گزارش‌های رویترز، بلومبرگ، چاینادیلی، گلوبال‌تایمز، اسوشیتدپرس|ت.ت
XS
SM
MD
LG