لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

چین: از جنگ تجاری با آمریکا واهمه نداریم


در حالی که چین هشدار داده است از «جنگ تجاری» با آمریکا واهمه‌ای ندارد، بازارهای مالی در برخی کشورها دچار تلاطم شده است و همزمان آمریکا نیز از چین رسما به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه دوم فروردین با امضای فرمانی خواستار وضع تعرفه‌هایی ۶۰ میلیارد دلار بر واردات کالاهای چینی به آمریکا شد.

آقای ترامپ دلیل اتخاذ این تصمیم را تجارت «غیرمنصفانه» چین و «دزدی حقوق معنوی» در آن کشور ذکر کرد.

وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای، اقدام دولت آمریکا را «لطمه جدی» به نظام تجاری جهانی توصیف کرده و گفته است: پکن خواهان جنگ تجاری نیست «اما از آن واهمه‌ای ندارد».

وزارت بازرگانی چین همچنین با انتشار فهرستی از کالاهای آمریکایی اعلام کرده است که برای اقدامات تلافی‌جویانه آمادگی دارد.

سویا، پنبه، گوشت خوک، شراب، سیب، لوله‌های فولادی، خودرو، هواپیما، جینسنگ و میوه تازه در میان اقلامی ست که چین گفته است احتمالا تا ۲۵ درصد تعرفه بیشتر بر آن وضع خواهد کرد.

از سوی دیگر نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین، بازارهای سهام را دچار تلاطم کرده است.

پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ بر وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی، شاخص داو جونز نزدیک به ۳ درصد افت کرد.

در آسیا نیز شاخص نیکی در بازار بورس توکیو ۴.۵ درصد، کوسپی کره جنوبی ۳.۲ درصد، هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳ درصد و کمپوزیت شانگهای ۳.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده است تعرفه‌‌ای به ارزش ۴۸ میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی از چین وضع می‌کند و برای سرمایه‌گذاری‌های چین نیز محدویت ایجاد می‌کند.

دونالد ترامپ اظهار داشت بسته به روش محاسبه، آمریکا در برابر چین ۵۰۴ میلیارد دلار و به روایتی دیگر ۳۷۵ میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت «غیرمنصفانه» با چین است.

در تحولی دیگر دولت آمریکا روز جمعه در شکایتی رسمی به سازمان تجارت جهانی، چین را به «نقض مقررات این سازمان» متهم کرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌‌ان / ح.ر. / ج
XS
SM
MD
LG