لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

اتحادیه اروپا در انتظار تصمیم آمریکا در مورد تعرفه‌های وارداتی


رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در مورد نحوه واکنش این اتحادیه به وضع تعرفه‌های وارداتی آلومینیوم و فولاد از سوی آمریکا مذاکره می‌کنند. آنها امیدوارند دولت دونالد ترامپ آنها را از این مقررات که ممکن است به یک جنگ تجاری بین دو سوی اقیانوس اطلس بیانجامد مستثنی کند.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، جلسه رهبران اتحادیه اروپا چند ساعت قبل از تصمیم‌گیری دونالد ترامپ در مورد تعرفه های وارداتی آغاز شد. طی هفته جاری این اتحادیه سعی کرده آمریکا را قانع کند که وضع تعرفه های وارداتی شامل کشورهای اروپایی نشود.

دونالد ترامپ برای مقابله با عرضه بیش از تقاضای آلومینیم و فولاد که عامل اصلی آن تولید زیاد چین است حفاظت از امنیت ملی آمریکا را دلیل وضع تعرفه‌های وارداتی، ۲۵ درصد در مورد فولاد و ۱۰ درصد در مورد آلومینیوم، اعلام کرده که قرار است از روز جمعه به اجرا درآید.

با این همه رابرت لایتیزر از مقامات ارشد تجارت خارجی آمریکا روز چهارشنبه به کنگره گفت دولت حاضر است برخی از شرکای تجاری آمریکا را از این مقررات مستثنی کند. ولی مذاکرات در این مورد ممکن است تا ماه آوریل ادامه یابد.

سسیلیا مالمستورم مسئول تجارت اتحادیه اروپا روز پنجشنبه خطاب به اعضای پارلمان اروپا گفت:«ما استدلال کرده‌ایم که اتحادیه اروپا خطری برای امنیت ملی آمریکا نیست و فکر می‌کنم موفق بوده‌ایم.» در هفته جاری خانم مالمستورم در واشنگتن با همتایان آمریکایی خود از جمله رابرت لایتیزر و ولیبر راس وزیر تجارت آمریکا گفت‌وگوهای فشرده ای داشت.

اتحادیه اروپا در ازای مستثنی شدن از تعرفه های جدید تعهد داده که برای بررسی اختلافات دو طرف در عرصه تجارت یک گروه کاری ویژه با مشارکت آمريکا تشکیل شود.

روزنامه وال استریت جورنال می‌افزاید مسئول تجارت اتحادیه اروپا گفت این گروه کاری روش‌های تجارت ناعادلانه چین، عرضه بیش از حد فولاد به بازار و بررسی سرمایه‌گذاریهای خارجی از زاویه حساسیت‌های امنیتی را بررسی خواهد کرد. فقط زمانی که دولت آمریکا اتحادیه اروپا را از تعرفه های جدید مستثنی کند دو طرف چارچوب فعالیت و دستور کار مشخص این گروه کاری را تعیین خواهند کرد.

مقامات اروپایی طی ماه جاری برای تاثیر گذاری روی تصمیم دونالد ترامپ فعالیت زیادی کرده و علاوه بر مسئولان اتحادیه اروپا مقامات کشورهای اروپایی از جمله ایرلند، آلمان، سوئد و بریتانیا به واشنگتن سفر کرده و با مقامات آمریکایی دیدار کردند.

اروپایی‌ها ضمن تاکید بر منافع مشترک دو سوی اقیانوس اطلس از جمله در حوزه امنیت می‌گویند وقوع یک جنگ تجاری بین دو طرف توانایی هر دو برای مقابله با روش‌های ناعادلانه تجارت چین را تضعیف خواهد کرد.

در اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا علاوه بر تعرفه‌های آمریکا مسایل دیگری از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اقدامات تعرضی روسیه علیه کشورهای عضو اتحادیه که پس از مسمومیت جاسوس سابق روسی در بریتانیا برجسته شده است، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG