لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

ترامپ با صدور فرمانی تعرفه‌ واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را افزایش داد


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با امضای فرمانی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به ایالات متحده را افزایش داد.

این فرمان شامل همه کشورهای جهان به جز مکزیک و کانادا می‌شود در حالی که اتحادیه اروپا و چین به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

به گزارش رادیوی عمومی ملی آمریکا، آقای ترامپ این فرمان را بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۸ اسفند در مراسمی با حضور کارگران صنایع فولاد و آلومینیوم در کاخ سفید صادر کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در توییتر نوشت: «ما باید از صنعت فولاد و آلومینیوم خود حفاظت کنیم و صنایع خودمان را رونق ببخشیم.»

طبق این فرمان، تعرفه واردات فولاد ۲۵ درصد و واردات آلومینیوم ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. این گزارش می‌گوید که آقای ترامپ در ابتدا قصد داشت همه کشورهای جهان مشمول این فرمان بشوند، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که در مقطع کنونی دو کشور مکزیک و کانادا، همسایه‌های جنوبی و شمالی آمریکا، از آن معاف شوند.

دستیاران دونالد ترامپ وعده داده‌اند که معافیت از افزایش تعرفه‌ها ممکن است شامل دیگر متحدان آمریکا نیز بشود.

کانادا عمده‌ترین صادرکننده فولاد و آلومینیوم به ایالات متحده است که به ترتیب ۱۶ و ۴۱ درصد کل وارادات این دو محصول به امریکا را تامین می‌کند.

دونالد ترامپ در توییتی که صبح پنج‌شنبه منتشر کرد وعده داد که ایالات متحده دراین باره با دوستان واقعی خود بسیار منعطف خواهد بود و با آنها همکاری می‌کند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا و چین پیش از این هشدار داده بودند که در صورت افزایش تعرفه‌ها تلافی خواهند کرد آن گونه که سازمان تجارت جهانی هم پیش‌بینی کرده که تصمیم رئیس جمهور آمریکا ممکن است باعث یک جنگ تجاری شود که ضایعات اقتصادی فراوانی خواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی است که اتحادیه اروپا در نظر دارد در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه‌های محصولات کشاروزی را بالا ببرد.

رادیو عمومی ملی می‌نویسد که اما فرمان آقای ترامپ با استقبال بسیاری از کارگران داخلی صنایع فولاد و آلومینیوم مواجه شده است از جمله مارک گودفیلو سرپرست کارگران کارخانه‌ای در نیویورک با پانصد کارگر گفته است: «اینجا همه الان خوشحالند. انگار که کارگران آمریکایی جان تازه‌ای گرفته‌اند و حالا می‌توانند به رقابت بپردازند.»

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود در تراز تجاری آمریکا با سایر کشورها تغییر ایجاد خواهد کرد و دست به بازسازی صنایع فولاد و آلومینیوم بزند.

XS
SM
MD
LG