لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

گفت‌وگوی ترامپ و ترزا می درباره ایران و تعرفه‌های جدید فلزات


کاخ سفید می‌گوید، دونالد ترامپ و ترزا می همچنین در خصوص روابط تجاری آمریکا و اروپا گفت وگو کردند.
کاخ سفید می‌گوید، دونالد ترامپ و ترزا می همچنین در خصوص روابط تجاری آمریکا و اروپا گفت وگو کردند.

گزارش ها حاکی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۱۴ خرداد در تماسی تلفنی در خصوص ایران، تعرفه فلزات و نشست گروه ۷ گفت وگو کردند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است: در این گفت‌وگو، رییس جمهوری ترامپ خواستار دستیابی به یک توافق جدید و جامع با ایران شد؛ توافقی که همه رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران از جمله در سوریه و یمن را شامل شود.

دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج می‌شود و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا گفته بود، جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داد.

مقام های آمریکایی می‌گویند، هدف راهبرد جدید ایالات متحده در قبال ایران تغییر رفتار رهبران این کشور است.

در همین زمینه، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

وی از رویکرد کشورهای اروپایی در قبال ایران انتقاد کرده و گفته بود، آنها برای مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

این در حالی است که، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، دلیل تلاش های اروپا برای حفظ برجام نه به دلیل منافع اقتصادی بلکه به دلیل منافع امنیتی است.

مساله تعرفه فلزات

کاخ سفید می‌گوید، دونالد ترامپ و ترزا می همچنین در خصوص روابط تجاری آمریکا و اروپا گفت وگو کردند.

این در حالی است که یک سخنگوی نخست وزیر بریتانیا نیز می‌گوید، ترزا می در این تماس گفته است، افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم توسط آمریکا «ناعادلانه» و عمیقا مایوس کننده است.

آمریکا روز پنجشنه ۱۰ خرداد اعلام کرد، تعرفه‌های جدیدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد.

به گفته سخنگوی نخست وزیر بریتانیا در این تماس تلفنی ترزا می همچنین اظهار داشت:« آمریکا، بریتانیا و اروپا از نظر امنیت ملی متحدان نزدیک هستند و ما به ارزش و اهمیت تجارت آزاد و عالادنه وافقیم.»

طبق این گزارش، نخست وزیر بریتانیا همچنین ابراز امیدواری کرده است که در دیدار با دونالد ترامپ در نشست گروه ۷ در کبک کانادا در هفته جاری رایزنی در این مورد ادامه یابد.

کشورهای اروپایی به دنبال افزایش تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد توسط آمریکا تهدید کردند که به این اقدام پاسخ مناسب خواهند داد.

دونالد ترامپ از آغاز دوره ریاست جمهوری خود بارها اعلام کرده است که با حمایت بیشتر از تولیدات داخلی، قصد احیاء صنایع آمریکا را دارد و در این راستا تعرفه‌های بیشتری برای کالاهای وارداتی به آمریکا در نظر می‌گیرد.

با استفاده از بیانیه کاخ سفید و گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG