لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۳

استقبال پوتین از تلاش های اروپا برای حفظ توافق هسته ای با ایران


دیدار امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین در سن پترزبورگ.
دیدار امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین در سن پترزبورگ.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه سوم خرداد از تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته ای با ایران، برجام، پس از خروج آمریکا از این توافق تقدیر کرد و نسبت به پیامدهای لغو برجام هشدار داد.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین که در کنفرانس خبری با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود صحبت می کرد، از طرح رییس جمهوری فرانسه در خصوص مذاکره برای دستیابی به یک توافق گسترده تر با ایران در ارتباط با برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای این کشور حمایت کرده است.

طبق این گزارش، امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین در خصوص مسایلی مانند ایران، سوریه و اوکراین مذاکره کرده اند.

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس خبری گفته است: قطعا ما می توانیم درباره موشک های بالیستیک ایران مذاکره کنیم. می توانیم در خصوص سیاست های ایران در خاورمیانه و همچنین فعالیت های هسته ایش پس از ۲۰۲۵ گفت وگو کنیم.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرده است: اما نمی توانیم حفظ توافق هسته ای با ایران را به این سه موضوع گره بزنیم، چرا اگر چنین کاری بکنیم، به این معنی خواهد بود که ما هم می خواهیم از این توافق خارج بشویم .

ولادیمیر پوتین در ادامه تصریح کرده است: ما از تلاش های اروپا و ایران برای حفظ توافق استقبال می کنیم در حالی که می دانیم چنین کاری سخت خواهد بود.

وی با اشاره به تحریم های تازه آمریکا علیه ایران، گفته است: ما هرگز اقدام یکجانبه را تایید نمی کنیم. هر اقدامی علیه یک کشور دیگر می بایست از طریق سازمان ملل و شورای امنیت صورت گیرد. همه اقدامات دیگر فاقد مشروعیت هستند.

در همین زمینه، امانوئل مکرون نیز گفته است، توافق هسته ای با ایران می بایست حفظ شود و ایران نیز باید به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشد.

رییس جمهوری فرانسه اضافه کرده است: توافق های عملی لازم است که شرکت های فرانسوی با وجود تحریم های ایالات متحده بتوانند فعالیت های اقتصادی خود در ایران را حفظ کرده و در ایران حضور داشته باشند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را علام کرد.

دونالد ترامپ گفته بود، برجام «نه آرامش آورد، نه صلح» و جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد.

با این حال، کشورهای اروپایی ضمن ابراز نارضایتی از اقدام آمریکا می گویند، برجام باعث شد که راه های دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بسته شود و می بایست حفظ شود.

این در حالی است که مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از رویکرد اروپا در قبال ایران انتقاد کرد و گفت، در طول سه سال گذشته «اروپایی‌ها به ما می‌گفتند در حال آماده شدن برای مقابله با موشک‌ها هستند، اما هیچ کاری نکردند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه «اروپا درباره موافقتش با برنامه‌های مقابله با تروریسم حرف‌هایی می‌زند» گفت: دولت‌های اروپایی در حمایت از ایالات متحده در «نامیدن ایران به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم هیچ کاری نکردند».

ایران اتهام «حمایت از تروریسم» را رد می‌کند و رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است اروپا «باید تضمین دهد» در مذاکرات مربوط به ادامه برجام درباره دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه حرفی نزند.

ابراز تردید توتال برای حضور در ایران

این در حالی است که پاتریک پویین، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال، روز پنجشنبه سوم خردادماه نسبت به دریافت معافیت از تحریم های آمریکا برای ادامه فعالیت این شرکت در ایران ابراز ناامیدی کرده است.

به گزارش رویترز، پاتریک پویین در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط اقتصادی با ایران با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: برای حضور در ایران مابه معافیت از سوی آمریکا نیاز داریم. من هم مثل شما حرف های آقای پومپئو را شنیدم. فکر می کنید او به ما معافیت (از تحریم ها) بدهد؟

اشاره رییس توتال به اظهارات روز دوشنبه مایک پومپئو است که اعلام کرد، اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد.»

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، مقام های آمریکایی به شرکت‌های اروپایی که در سال‌های اخیر با ایران قرارداد بسته‌اند هشدار داده اند که اگر تحریم‌های آمریکا را نقض کنند «پاسخگو» خواهند بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های اروپایی ۹۰ روز فرصت داده تا قبل از شروع تحریم‌ها فعالیت‌های خود را در ایران تعطیل کنند.

رهبران کشورهای اروپایی اکنون در حال یافتن و کاربست راه حل‌هایی برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاستن از تاثیرات تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران هستند.

با استفاده از گزارش های رویترز، تاس، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG