لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۶

پومپئو: مساله تغییر رفتار رهبران ایران در راستای برآوردن خواسته‌های مردم‌ است‎


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با صدای آمریکا گفته است، هدف راهبرد جدید در قبال ایران تغییر رژیم نیست، بلکه تغییر رفتار رهبران این کشور است.

مایک پومپئو در یک مصاحبه اختصاصی با صدای آمریکا که روز جمعه چهارم خرداد منتشر شده، تصریح کرده است: «این ۱۲ موردی که من به صورت فهرست بیان کردم همه بسیار صریح و مشخص هستند. ما از رهبری ایران چیز زیادی نمی‌خواهیم. فقط می‌خواهیم که مانند رهبران عادی رفتار کنند. مردم‌تان را غارت نکنید؛ پول مردم‌تان را به خاطر این ماجراجویی‌ها در سوریه، یمن، لبنان، عراق و غیره هدر ندهید.»

مشروح این مصاحبه را در وب سایت صدای آمریکا بخوانید.

با این حال آقای پومپئو اضافه کرده است:«موضوع تغییر رژیم نیست. موضوع تغییر رفتار کادر رهبری ایران در برآورده کردن خواسته‌های مردم‌شان است.»

وزیر امور خارجه آمریکاروز دوشنبه در راستای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد. آقای پومپئو گفته بود، اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد.»

این خواسته ها در راستای ارائه «نقشه راه» دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ در قبال ایران بیان شد. یک مقام ارشد ایالات متحده پیشتر گفته بود که هدف از این نقشه، اعمال فشار بر تهران برای بازگشت به میز مذاکره است.

رهبران ایران «خرابی ها را به بار آورده اند»

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به ۱۲ خواسته از تهران،از رویکرد حکومت ایران درخاورمیانه به شدت انتقاد کرده است.

مایک پمپئو گفته است:«ما از آنها خواسته‌ایم تا گسترش تروریسم در سرتاسر جهان را متوقف کنند؛ در عراق گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل ندهند؛ دلارها و شهروندان ایران – شهروندانی که دارند در سوریه کشته می‌شوند – را نفرستند. این، هم برای امنیت خاورمیانه بد است و هم برای ایران. ما می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که ایران مثل یک کشور عادی رفتار ‌کند.»

وی اضافه کرده است: «این‌جا صحبت از رهبران ایران است و نه مردم ایران. رهبران ایران اختیار امور را به دست گرفته‌اند و این خرابی‌ها را به بار آورده‌اند. اگر ما بتوانیم موجب توقف این اقدامات آنها شویم، مردم ایران موفقیت بزرگی را به دست خواهند آورد. و ما شاهد بازدید آمریکایی‌ها از آن‌جا خواهیم بود و از همهٔ چیزهای خوبی که به دوستان و هم‌پیمانان‌مان – و نه به آنها که کشور ما را تهدید می‌کنند – ارائه می‌دهیم، برخوردار خواهند شد.»

وزیر خارجه آمریکا: ما نمی‌خواهیم که گروه‌های اپوزیسیون ایرانی در آمریکا و اروپا از تغییر رژیم پشتیبانی کنند. ما می‌خواهیم که آنها به نمایندگی از جانب مردم عادی ایران کار کنند؛ مردمی که فقط سرشان به زندگی‌شان است، می‌خواهند بتوانند حجاب‌شان را بردارند،‌ کار کنند، کودکان‌شان را پرورش دهند، و مطابق میل‌شان عبادت کنند. این خواستهٔ مردم ایران است و اگر افراد فعال در خارج از کشور در راستای این هدف فعالیت کنند، ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم.

نقش اپوزیسیون خارج از کشور

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخی در خصوص پشتیبانی واشینگتن از تلاش اپوزیسیون ایرانی در آمریکا و اروپا گفته است: «البته تا وقتی که هدف‌شان با ما همراستا باشد. البته گاهی دیده‌ام که این موضوع در برخی از گروه‌های کوچکتر مشاهده نمی‌شود. اما تا وقتی که آنها به سوی یک هدف مشترک با ما پیش می‌روند، پاسخ مثبت است. ما نمی‌خواهیم که آنها از تغییر رژیم پشتیبانی کنند.»

وی اضافه کرده است:‌«ما می‌خواهیم که آنها به نمایندگی از جانب مردم عادی ایران کار کنند؛ مردمی که فقط سرشان به زندگی‌شان است، می‌خواهند بتوانند حجاب‌شان را بردارند،‌ کار کنند، کودکان‌شان را پرورش دهند، و مطابق میل‌شان عبادت کنند. این خواستهٔ مردم ایران است و اگر افراد فعال در خارج از کشور در راستای این هدف فعالیت کنند، ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم.»

برنامه هسته ای ایران

مایک پمپئو در ادامه این مصاحبه تاکید کرده است،برای ایران مانند کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات، داشتن قابلیت تولید مواد شکافت‌پذیر، غنی‌سازی اورانیوم و یا داشتن تاسیسات پلوتونیوم درست نیست.

وی اضافه کرده است: «اگر آنها خواستار یک برنامهٔ هسته‌ای صلح‌آمیز هستند، اشکالی ندارد. اما آنها باید مانند کشورهای دیگر آن مواد را وارد کنند و این راهی است که برای خیلی از کشورها کارآیی داشته است. و برای این که ما از این لحاظ مطمئن شویم باید بازرسی‌هایی انجام شوند که این بازرسی‌ها اماکن نظامی، آزمایشگاه‌های پژوهشی، و همهٔ اماکن دیگری که سابق بر این در برنامهٔ ایران مشارکت داشته‌اند را نیز شامل می‌شود.»

پیش از این مقام های ایران از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و ۱۲ خواسته او انتقاد کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در واکنش به اظهارات مایک پومپئو گفته بود که دولت آمریکا ۱۵ سال به «عقب برگشته»و سخنان جرج بوش رئیس‌جمهوری سابق این کشور را «تکرار» می‌کند.

رییس جمهوری ایران تاکید کرد که «دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد».

با استفاده از گزارش های صدای آمریکا و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG