لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

مکزیک بر ده‌ها کالای آمریکایی تعرفه تلافی‌جویانه وضع کرد


اغلب تعرفه‌های مکزیک صادرات محصولات کشاورزی آمریکا را هدف قرار می‌دهد
اغلب تعرفه‌های مکزیک صادرات محصولات کشاورزی آمریکا را هدف قرار می‌دهد

دولت مکزیک به تلافی اقدام واشینگتن در افزایش تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد وارداتی از کشور همسایه جنوبی خود از روز پنج‌شنبه، بر ده‌ها کالای آمریکایی تعرفه وضع کرد.

بر اساس گزارش نشریه پولیتیکو، تعرفه‌های تلافی‌جویانه مکزیک بر کالاهای آمریکایی در مجموع حدود ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود و محصولاتی همچون سیب‌زمینی، گوشت خوک و ویسکی را در برمی‌گیرد.

مکزیکوسیتی نخستین بار ماه گذشته میلادی فهرست کالاهای آمریکایی مشمول تعرفه‌های جدید را منتشر کرد. این تعرفه‌ها قرار بود از امروز با نادیده گرفتن پیمان نفتا یا قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی که وضع تعرفه‌ها را اختیاری می‌کند، آغاز شود.

دولت مکزیک روز پنج‌شنبه تایید کرد که تعرفه‌ها به اجرا گذاشته می‌شوند. اغلب تعرفه‌های تلافی‌جویانه مکزیک صادرات محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سیب، کرنبری و انواع پنیر را هدف قرار می‌دهد. مکزیک همچنین بر شماری از کالاهای فولادین آمریکا تعرفه وضع کرده است.

اکثر محصولاتی که در این فهرست آمده مشمول ۱۵ تا ۲۵ درصد تعرفه خواهد شد. مکزیک این تعرفه‌ها را پس از آن وضع کرد که دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت بر آلومینیوم و فولاد صادراتی از کشورهای متحد آمریکا تعرفه وضع کند و به معافیت آنها از وضع تعرفه پایان دهد.

کانادا و اتحادیه اروپا هم تعرفه‌هایی بر کالاهای آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار وضع کرده‌اند که محصولاتی از جمله لوازم آشپزخانه را شامل می‌شود.

مکزیک تاکید کرده که تعرفه‌ها بر کالاهای آمریکایی تا زمانی که دولت دونالد ترامپ بر آلومینیوم و فولاد مکزیک تعرفه وضع می‌کند، برقرار خواهد بود.

یک روز پیش از این نیز اتحادیه اروپا از دولت دونالد ترامپ به خاطر احتمال وضع تعرفه در مورد خودروی وارداتی به شدت انتقاد کرد و گفت چنین اقدامی می‌تواند با واکنش جهانی و وضع تعرفه وارداتی در مورد ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی روبرو شود.

منبع: نشریه پولیتیکو، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG