لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

ابراز تردید ترامپ درباره ادامه کار تیلرسون به عنوان وزیر خارجه آمریکا


دونالد ترامپ می گوید، به تنهایی سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند.
دونالد ترامپ می گوید، به تنهایی سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند.

دونالد ترامپ گفته است، مطمئن نیست که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور تا پایان دوره ریاست جمهوری وی در سمت خود باقی بماند. دونالد ترامپ همچنین از این که برخی از مقام‌های وزارت امور خارجه از سیاست‌هایش حمایت نمی‌کنند، ابراز ناخشنودی کرده است.

به گزارش رویترز، رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس‌نیوز» که اواخر شب پنجشنبه ۱۱ آبان ماه پخش شد، از وزارت خارجه تحت ریاست رکس تیلرسون انتقاد کرده و گفته است، او به تنهایی سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا تصریح کرده است: آن کس که مهم است، من هستم. چرا که وقتی زمان تصمیم‌گیری در خصوص سیاست خارجی فرا برسد، من هستم که تصمیمم اهمیت دارد.

دونالد ترامپ در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه فاکس نیوز که آیا رکس تیلرسون تا پایان دوره ریاست جمهوری در این سمت خواهد ماند، اظهار داشت: «باید ببینم چه خواهد شد. نمی‌دانم.»

رییس‌جمهوری آمریکا روز جمعه عازم سفر به کشورهای آسیایی خواهد شد.

رویترز می‌گوید، اظهارات اخیر دونالد ترامپ در خصوص وزیر خارجه آمریکا واکنش نمایندگان کنگره را در پی داشته است.

ایلیوت انگل،‌ عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در واکنش به این اظهارات دونالد ترامپ گفته است: حالا که او تنها کسی است که در تعیین سیاست خارجی اهمیت دارد شاید بد نباشد در برخی از مسایل با کسانی که در این حوزه مسایل را بهتر می شناسند، مشورت کند.

دونالد ترامپ تاکنون در مواردی از سیاست‌های خارجی حساس آمریکا مثل بحران کره شمالی و یا مناسبات با ایران، تصمیمات رکس تیلرسون را زیر سؤال برده است. در مقابل، آقای تیلرسون نیز از کاخ سفید به خاطر ممانعت از تصمیم‌گیری او در زمینه انتصاب‌های مهم گلایه کرده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی ادعا کرد که مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا، تابستان امسال مجبور شد رکس تیلرسون را قانع کند که از مقامش استعفا ندهد و وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، دونالد ترامپ را «ابله» خطاب کرده است.

آقای تیلرسون در واکنش به انتشار این گزارش گفت، هرگز به استعفا فکر نکرده است ولی مستقیماً در مورد کاربرد این عبارت «توهین‌آمیز» موضع‌گیری نکرد. بعدها سخنگوی او گفت که آقای تیلرسون هیچگاه چنین ادبیاتی استفاده نکرده است.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه پنجشنبه گفته است: من خواهان پیشبرد چشم‌انداز خود هستم، چشم‌انداز من، متعلق به من است.

وی اضافه کرده است: رکس (تیلرسون) سخت در (وزارت خارجه) مشغول کار است، او دارد تمام تلاشش را می‌کند.

در همین زمینه، رکس تیلرسون ماه گذشته گفته بود، هرگز به استعفا فکر نکرده‌ام و امروزه درست به اندازه زمانی که پست وزارت خارجه را پذیرفتم به سیاست‌های دونالد ترامپ وفادارم.

رکس تیلرسون که ۶۴ سال دارد و پیش از این مدیریت شرکت عظیم نفتی اگزون موبیل را به عهده داشته است.

XS
SM
MD
LG