لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

مخالفت ترکیه با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران


وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گفت کشورش به آمریکا اطلاع داده که با تحریم ایران مخالف است و ملزم به اجرای آن نیست.

پس از خروج آمریکا از برجام، واشینگتن تحریم ایران را از سر خواهد گرفت و به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، این کشور به متحدان خود گفته است واردات نفت از ایران را تا ماه نوامبر متوقف کنند.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ترکیه خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داده و به طور علنی در برابر فشاهاری آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران مقاومت کرده است.

در این زمینه آقای چاووش اوغلو در یک کنفرانس خبری در جمهوری آذربایجان گفت: «ما ملزم نیستیم از تحریم‌های یک کشور علیه کشور دیگری تبعیت کنیم. از نظر ما این تحریم‌ها کار درستی نیست.»

او افزود: «ما در ملاقات با مقام‌های آمریکایی در آنکارا با صراحت به آنها گفتیم ترکیه از آذربایجان، ایران، روسیه و عراق نفت و گاز می‌خرد. اگر از ایران وارد نکنیم از کجا می‌توانیم این کمبود را جبران کنیم؟»

هفته گذشته مقام‌های وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا در آنکارا با همتایان ترک خود در مورد تحریم‌های ایران مذاکره کردند. پس از آن دولت ترکیه اعلام کرد در حال بررسی راه‌هایی است که از ضربه زدن تحریم‌ها به آن کشور پیشگیری کند.

ترکیه تقریباً تمام انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند. طبق آمارهای مرکز انرژی ترکیه در چهار ماه اول سال جاری میلادی این کشور بیش از سه میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرده که حدود ۵۵ درصد از کل نیاز آن به نفت خام است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید مناسبات آنکارا و واشینگتن به خاطر موضوعات گوناگون از جمله چندین پرونده قضایی آسیب دیده است.

هفته گذشته دادگاهی در ترکیه تصمیم گرفت که اندرو برونسون یک کشیش آمریکایی باید در زندان بماند. این پرونده باعث تشدید اختلافات دو طرف شده و تحت تأثیر آن فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه تعلیق شد.

مجلس سنای آمریکا ماه گذشته با تصویب قانونی به دلیل ادامه حبس اندرو برونسون و خرید سامانه‌های پدافند هوایی روسی اس ۴۰۰ از سوی آنکارا که با تسلیحات پیمان ناتو همخوانی ندارد، خرید این جنگنده‌ها توسط ترکیه را ممنوع کرد.

با این وجود مولود چاووش اوغلو گفت که در مورد خرید این جنگنده‌ها مشکلی وجود ندارد و آمریکا نمی‌تواند ترکیه را از این طرح مستثنی کند.

او افزود: «آمریکا باید درک کند که با اعمال فشار و تنبیه در رابطه با ترکیه به نتیجه‌ای نخواهد رسید. اگر آنها با گفت‌وگو و احترام با ترکیه رفتار کنند، به نتیجه خواهند رسید».

او تصریح کرد: «ما به تحریم، فشار و تهدید تسلیم نخواهیم شد. همه به ترکیه جدید عادت خواهند کرد.»

XS
SM
MD
LG