لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

قطر خبر «رهگیری دو هواپیمای مسافری امارات» را رد کرد


سازمان هواپیمایی کشوری امارات به هویت «هواپیماهای رهگیری شده» اشاره نکرده اما بحرین گفته است که یکی از این دو هواپیما متعلق به خطوط هوایی امارات بوده است.
سازمان هواپیمایی کشوری امارات به هویت «هواپیماهای رهگیری شده» اشاره نکرده اما بحرین گفته است که یکی از این دو هواپیما متعلق به خطوط هوایی امارات بوده است.

دولت امارات متحده عربی روز دوشنبه ادعا کرد که جنگنده‌های قطری «در حریم هوایی بین‌المللی» دو هواپیمای مسافربری این کشور را که به مقصد بحرین در پرواز بودند، رهگيری کرده‌اند.

دولت قطر این ادعا را رد کرده، و آن طور که آسوشیتدپرس می‌نویسد، دو شرکت هوایی بزرگ امارات متحده عربی حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس این حادثه می‌تواند تنش در مناسبات کشورهای عربی خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی با قطر را که از چند ماه پیش تحت تحریم این کشورهای قرار دارد، افزایش دهد.

در چند ماه اخیر، دولت قطر نیز دو بار در مورد نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های امارات متحده عربی به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

موضوع رهگیری دو هواپیمای مسافری اماراتی توسط جنگنده‌های قطری، روز دوشنبه در گزارشی خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری امارات مطرح شد.

در بخشی از این گزارش گفته شد «سازمان هواپیمایی کشور روز دوشنبه از یکی از خطوط هوایی دولتی گزارشی دریافت کرده، مبنی بر اینکه یکی از هواپیماهای آن شرکت در مسیر معمولی پروازش به سوی منامه توسط جنگنده‌های قطری رهگيری شده است».

سازمان هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی افزود که کمی دیرتر در روز دوشنبه دومین هواپیما در مسیر پرواز به سوی بحرین «تعقیب شده است».

هویت این هواپیماها مشخص نشده و هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی در مورد چگونگی وقوع این ماجرا نیز اطلاعات بیشتری منتشر نکرده و به درخواست خبرگزاری آسوشیتدپرس برای دادن اطلاعات بیشتر پاسخی نداده است.

در مقابل صفی آل ثانی سخنگوی دولت قطر در پیامی روی شبکه توئیتر این ادعا را رد کرده و آن را «کاملاً غیرواقعی» توصیف کرد. او وعده داد که بعداً بیانیه‌ای با جزئیات بیشتر منتشر خواهد کرد.

امارات متحده عربی دو شرکت هوایی بزرگ دارد. خطوط هوایی امارات در دوبی و خطوط هوایی اتحاد در ابوطبی مستقر هستند. هر دو شرکت حاضر نشدند به سؤالات خبرگزاری آسوشیتدپرس پاسخ دهند ولی وزارت خارجه بحرین گفت یکی از هواپیماهایی که رهگيری شده پرواز شماره «ای ک ۸۳۷» متعلق به خطوط هوایی امارات بوده است.

این پرواز ساعت ۸:۲۰ بامداد دوشنبه از دوبی پرواز کرد و پس از عبور از حریم هوایی بین‌المللی در نزدیکی دماغه شمالی قطر حدود ۴۶ دقیقه بعد در بحرین زمین نشست.

فلایت رادار ۲۴ یک وبسایت عمومی برای شناسایی مسیر حرکت هواپیماهای مسافربری می‌گوید این پرواز در مسیر عادی خود حرکت کرده و به نظر نمی‌رسد که از این مسیر منحرف شده باشد.

یک سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفت سرفرماندهی نیروی هوایی این کشور که در پایگاه هوایی العدیده در قطر مستقر است، هیچ گزارشی در مورد وقوع حادثه‌ای غیرمترقبه برای هواپیماهای مسافربری در این منطقه دریافت نکرده است. ولی این سخنگو تأکید کرد که نیروی هوایی آمریکا معمولاً پروازها و عملیات نیروی هوایی قطر را زیر نظر ندارد.

بهای سهام در بازار بورس قطر روز دوشنبه ۲.۵ درصد کاهش یافت. این بزرگترین مورد کاهش بهای سهام از زمان آغاز بحران است.

در ماه ژوئن ۲۰۱۷ کشورهای بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و مسیرهای زمینی و هوایی را به روی این کشور بستند. دلیل این اقدام حمایت قطر از گروه‌های اسلام‌گرای تندرو و مناسبات نزدیک آن کشور با ایران اعلام شد.

حکومت قطر از مدت‌ها پیش حمایت مالی از گروه‌های تندرو را تکذیب کرده، و اخیراً مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را به عالی‌ترین سطح ارتقا داده است.

این بحران درعین حال به خطوط هوایی قطر که در پروازهای طولانی رقیب خطوط هوایی امارات و اتحاد بود، ضربه زده است.

XS
SM
MD
LG