لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

تشکیل کمیته‌ ویژه در قطر برای اخذ غرامت از محاصره‌کنندگان


دولت قطر روز یکشنبه اعلام کرد در حال تشکیل کمیته‌ای برای اخذ غرامت از طرف‌هایی است که این کشور را محاصره کرده‌اند.

علی بن فطیس المری، دادستان عمومی قطر روز یکشنبه ۱۸ تیر به خبرنگاران در دوحه گفت این کمیته شکایت‌های شرکت‌های خصوصی، مؤسسات دولتی و افراد حقیقی را بررسی خواهد کرد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از روز ۱۵ خرداد تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی آن کشور بستند.

این کشورها با تعیین شروطی ۱۳ گانه‌، اعلام کردند شکستن محاصره تنها با اجرای این شروط ممکن است. قطر اما این شروط را رد کرده و آن را ناقض حاکمیت ملی خود می‌داند.

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله خواسته‌های این کشورها است.

دادستان عمومی قطر بدون ذکر جزییات گفت این کمیته با توسل به سازوکارهای داخلی و بین‌المللی برای دریافت غرامت اقدام خواهد کرد. وی افزود کمیته مذکور بنگاه‌های حقوقی خارجی را به خدمت خواهد گرفت.

علی المری گفت: «کسانی هستند که همچنان متضرر می‌شوند، بازرگانی هستند که کماکان زیان می‌بینند، و بانک‌هایی که همچنان ضرر می‌دهند.»

دادستان عمومی قطر تصریح کرد: «آنهایی که عامل این زیان‌ها هستند باید غرامت بپردازند.»

وزیران دادگستری و امور خارجه قطر از جمله اعضای این کمیته هستند.

روز جمعه ائتلاف ضد قطر، این کشور را متهم کرد که تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران را ناکام گذاشته است و دوحه «همچنان قصد دارد به سیاست بی‌ثبات کننده خود در منطقه ادامه دهد». میانجیگری کویت برای حل این بحران تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

در همین حال دادستان عمومی قطر تأکید کرد حتی اگر این مناقشه حل شود، ابعاد حقوقی آن ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور، برای رایزنی درباره این مناقشه روز دوشنبه به کویت می‌رود.

در این مناقشه یک طرف قطر است که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه در آن مستقر است و در طرف دیگر عربستان سعودی که متحد نزدیک واشینگتن است.

در سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، دو کشور بر سر معامله ۱۱۰ میلیارد دلاری اسلحه به توافق رسیدند.

دونالد ترامپ در آغاز این مناقشه از برخورد ائتلاف سعودی علیه قطر در توئیت‌های خود استقبال کرد و قطر را متهم کرد که مدت‌هاست از تروریسم حمایت مالی می‌کند.

چند روز پس از این توییت‌ها، دونالد ترامپ و رکس تیلرسون موضع نرم‌تری نسبت به قطر اتخاذ کردند و قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری فروش ۳۶ فروند جنگنده اف‌-۱۵ با این کشور را نهایی کردند.

در همین حال روز شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پس از نشت گروه ۲۰ در هامبورگ گفت بحران قطر در این نشست مطرح نشد و او با هیچ رهبری در این مورد گفت‌وگو نکرده است.

عربستان و ترکیه از اعضای گروه ۲۰ هستند. ترکیه در این بحران از قطر حمایت کرده و به همراه ایران خطوط ویژه‌ای برای تأمین اقلام مورد این کشور تدارک دیده است. ترکیه همچنین نظامیان خود را به این قطر اعزام کرده است.

شرکت‌ هواپیمایی قطر از جمله شرکت‌هایی است که از این محاصره آسیب دیده است. با بسته شدن آسمان کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر، بسیار از پروازهای این شرکت از آسمان ایران صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG