لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

نگرانی آمریکا از عمیق‌تر شدن بحران قطر؛ تیلرسون به کویت می‌رود


وزارت خارجه آمریکا نسبت به عمیق‌تر شدن بحران دیپلماتیک میان قطر از یک سو و متحدان عربستان سعودی از سوی دیگر ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدر نورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیرماه، گفت: «ما بسیار نگران وضعیت کنونی میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «از آنجا که در مقطع کنونی این مناقشه به بن‌بست رسیده، نگرانی ما بیشتر شده است.»

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور، روز دوشنبه به کویت می‌رود. کویت در این بحران نقش میانجی را بازی می‌کند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از روز ۱۵ خرداد تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی آن کشور بستند.

این کشورها برای قطر شروط ۱۳ گانه‌ای گذاشتند که تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله آنها بود.

قطر اما این شرایط را رد کرده و آنها را مغایر با حق حاکمیت خود می‌داند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر هم در واکنش گفته‌اند که اقدامات بیشتری علیه دوحه انجام خواهند داد.

از سوی دیگر پنتاگون اعلام کرد، جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، در تماس با همتای قطری خود خالد العطیه، بر خویشتن‌داری کشورهای خلیج فارس در این بحران تاکید کرد.

برپایه این بیانیه دو طرف بر «مشارکت استراتژیک امنیتی» دو کشور تاکید کردند و ژنرال متیس اهمیت شرکت داشتن قطر در نبرد با داعش را یادآور شد.

در این مناقشه یک طرف قطر است که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه در آن مستقر است و در طرف دیگر عربستان سعودی که متحد نزدیک واشینگتن است.

در سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، دو کشور بر سر معامله ۱۱۰ میلیارد دلاری اسلحه به توافق رسیدند.

دونالد ترامپ در آغاز این مناقشه از برخورد ائتلاف سعودی علیه قطر در توییت‌های خود استقبال کرد و قطر را متهم کرد که مدت‌هاست از تروریسم حمایت مالی می‌کند.

چند روز پس از این توییت‌ها، دونالد ترامپ و رکس تیلرسون موضع نرم‌تری نسبت به قطر اتخاذ کردند و قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری فروش ۳۶ فروند جنگنده اف‌-۱۵ با این کشور را نهایی کردند.

XS
SM
MD
LG