لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رهبران عربستان و قطر؛ «ابراز نگرانی از اختلافات»


از راست: تمیم امیر قطر، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، سلمان پادشاه عربستان
از راست: تمیم امیر قطر، ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، سلمان پادشاه عربستان

کاخ سفید آمریکا می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، صبح ۱۲ تیر ماه با سران عربستان سعودی، قطر و ولیعهد ابوظبی گفت‌وگو و در مورد «اختلافات جاری» در بحران ناشی از قطع روابط با دوحه، «ابراز نگرانی کرده است».

بیانیه کاخ سفید همزمان با انتشار گزارش‌ها از تمدید «مهلت» تعیین‌شده از سوی کشورهای عربی برای قطر، برای پاسخ‌گویی به فهرست خواسته‌های آن‌ها منتشر شده‌است.

به گفته کاخ سفید دونالد ترامپ «بر لزوم جلوگیری از تامین منابع مالی تروریسم و از میان بردن ایدئولوژی افراطی تاکید کرده‌است». رئیس‌جمهوری آمریکا «همچنین تاکید کرده است که اتحاد در منطقه، برای رسیدن به اهدف تعیین‌شده در نشست ریاض، در پیوند با شکست تروریسم و اشاعه ثبات در منطقه، ضروری‌ست».

در ادامه بیانیه آمده است «از منظر» آقای ترامپ «نکته برجسته در ابتکار عمل او، مقابله با تامین مالی تروریسم است».

عربستان و متحدانش «مهلت» تعیین‌شده برای قطر را تمدید کردند

به گزارش تلویزیون دولتی عربستان سعودی، ریاض و متحدانش که با قطر قطع رابطه کرده‌اند، توافق کرده‌اند «مهلت» تعیین‌شده برای پاسخ‌گویی دوحه به خواسته‌های خود، را ۴۸ ساعت دیگر تمدید کنند. امیر کویت پیش‌تر گفته بود پاسخ قطر را دریافت کرده‌است.

شبکه تلویزیونی العربیه بامداد ۱۲ تیر ماه اعلام کرد عربستان، مصر، امارات و بحرین، در پی درخواست امیر کویت، که به‌عنوان میانجی فعالیت می‌کند، بر سر تمدید مهلت توافق کرده‌اند.

عربستان و شماری از متحدانش در منطقه، پس از آن‌که دوحه را به حمایت از «تروریسم» یا «دخالت» در امور داخلی برخی کشورها متهم کردند، با این کشور قطع رابطه، و مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی خود را نیز به روی قطر مسدود کردند. قطر اتهام‌های واردشده به خود را رد کرده و می‌گوید قربانی یک تنبیه جمعی از طرف این کشورها، با هدف «دخالت در امور داخلی» خود شده‌است.

اندکی بعد کشورهای قطع‌رابطه‌کننده فهرستی از ۱۳ خواسته خود را برای ازسرگیری روابط با دوحه فرستادند؛ در میان آن‌ها، کاهش روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه‌های نظامی ترکیه و نیز پایان دادن به کار شبکه الجزیره قرار دارد. از قطر خواسته شد طی ۱۰ روز -تا نیمه‌شب ۱۱ تیر ماه- به این خواسته‌ها پاسخ دهد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، دهم تیر ماه در جمع خبرنگاران در رم، اظهار داشت دوحه همچنان آمادگی دارد درباره مسائل به‌وجود آمده با کشورهای همسایه به گفت‌وگو بنشیند. او همچنین گفته بود قطر شروط قطع‌رابطه‌کنندگان را، برای آن‌که به محاصره این کشور پایان دهند، رد می‌کند. ←​بیشتر بخوانید

صباح احمد صباح، امیر کویت، بامداد دوشنبه اعلام کرد پاسخ رسمی قطر را دریافت کرده و فورا از عربستان و متحدانش خواسته تا مهلت ۴۸ ساعته دیگری تعیین کنند. امیر کویت شرحی از جزئیات پاسخ دریافتی نداده‌است.

شب گذشته و با فرا رسیدن «مهلت» تعیین‌شده برای قطر، بازار سهام در آن کشور بیش از سه درصد سقوط کرد. رویترز گزارش داده است که با توجه به دوره تازه سقوط بازار سهام در قطر، مجموع سقوط این بازار از زمان آغاز بحران دیپلماتیک، به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

بنا بر گزارش‌ها کشورهایی که با قطر قطع‌ رابطه‌ کرده‌اند، در ادامه فشارها بر دوحه ممکن است اقدام به تعلیق عضویت آن در شورای همکاری خلیج فارس کنند. این شورا علاوه بر بحرین، امارات و عربستان، کویت و عمان را نیز در بر می‌گیرد که همچنان با قطر رابطه دارند. مصر گفته قرار است وزیران خارجه چهار کشور عربی، ۱۴ تیر ماه، برای «بررسی اوضاع در پیوند با روابط خود با قطر» دیدار و گفت‌وگو کنند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، از طرف‌ها در بحران قطر خواسته است تا برای حل آن بایکدیگر مذاکره کنند. آقای تیلرسون طی روزهای گذشته با وزیر خارجه قطر و همچنین کفیل وزیر مشاور کویت دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

XS
SM
MD
LG