لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

ادامه بحران دیپلماتیک دوحه؛ چند بانک بریتانیایی دادوستد با ریال قطر را متوقف کردند


شماری از بانک‌های بریتانیایی روز جمعه ۹ تیرماه اعلام کردند که دادوستدهای خود را با ریال قطری متوقف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بانک‌ها دلیل اقدام خود را بحران دیپلماتیک قطر با عربستان سعودی و متحدانش، اعلام کرده‌اند که تجارت در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از حدود یک ماه قبل روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر به دلیل آنچه حمایت این کشور از تروریسم و روابط با ایران می‌خوانند، قطع کرده‌اند.

در همین حال، نماینده بحرین در سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که اعمال محدودیت تجارت با قطر از سوی کشورهای عربی در چارچوب ملاحظات امنیت ملی این کشورها صورت گرفته که مغایر با اصول تجارت آزاد این سازمان نیست.

یک سخنگوی گروه بانکی لویدز بریتانیا گفت: «طرف معامله این بانک که ریال قطر به ما عرضه می‌کرد از ۱۰ روز پیش، عرضه این ارز را متوقف کرده است».

به گفته این مقام بانکی، بانک‌ لویدز، بانک اسکاتلند و هالیفکس، ریال قطری را خریدوفروش نمی‌کنند.

تسکو بانک، دیگر بانک بریتانیایی نیز اعلام کرده است که معامله با ریال قطری را در سطح خریدوفروش مشتریان خرد خود متوقف کرده است، اما امکان دادوستد با ارز قطر برای همکاران و مشتریان شرکتی این بانک، همچنان میسر است.

بانک‌های چهار کشور عربی از آغاز بالاگرفتن بحران دیپلماتیک با قطر از حدود یک ماه قبل، تمام معاملات و دادوستدهای خود با ریال قطری را متوقف کرده‌ بودند.

شماری از بانک‌های بزرگ بین‌المللی همچنان تجارت با ریال قطر را ادامه می‌دهند. یک سخنگوی بانک اچ‌اس‌بی‌سی روز جمعه تایید کرد که این بانک همچنان دادوستد ریال قطری را ادامه می‌دهد.

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از روز ۱۵ خرداد تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی آن کشور بستند.

این موضوع باعث شد که قطر با بحران مایحتاج اولیه مواجه شود. پس از آن، ایران و ترکیه با ایجاد خطوط ویژه دریایی و هوایی، به قطر مواد غذایی ارسال کردند.

چهار کشور عربی همچنین شروط ۱۳ گانه‌ای را برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده‌اند.

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله خواسته‌های این کشورها است.

قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده و به طور رسمی به آنها پاسخ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG