لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۵

قطر رد پیشنهاد مذاکره از سوی عربستان را محکوم کرد


محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز سه‌شنبه در واشینگتن با همتای آمریکایی خود رکس تیلرسون دیدار کرد.
محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز سه‌شنبه در واشینگتن با همتای آمریکایی خود رکس تیلرسون دیدار کرد.

وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه هفتم تیر، رویکرد عربستان سعودی مبنی بر رد پیشنهاد مذاکره درباره پیشنهادهای ۱۳ گانه ریاض و متحدانش را غیر قابل قبول خواند و محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدبن عبدالرحمن آل ثانی این موضع را پس از دیدار روز سه‌شنبه ششم تیر خود با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در واشینگتن اعلام کرد.

لینک مستقیم

وی در سخنانی که روز چهارشنبه در دوحه، پایتخت قطر، منتشر شد، گفت: «این مغایر با اصول حاکم بر روابط بین‌الملل است، چراکه نمی‌شود فهرستی از خواسته‌ها ارائه کنید اما مذاکره را نپذیرید.»

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، که او نیز در واشینگتن به‌سر می‌برد، با پافشاری بر موضع ریاض در توییتر خود نوشت: «خواسته‌های ما از قطر غیرقابل مذاکره هستند. اکنون نوبت قطر است که از حمایت از افراطگرایی و تروریسم دست بکشد.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از روز ۱۵ خرداد تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را روی آن کشور بستند. این موصوع باعث شد که قطر با بحران مایحتاج اولیه مواجه شود. پس از آن، ایران و ترکیه با ایجاد خطوط ویژه دریایی و هوایی، به قطر مواد غذایی ارسال کردند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر همچنین شروط ۱۳ گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده اند.

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله خواسته‌های این کشورها است.

قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده و به طور رسمی به آنها پاسخ می دهد.

در این میان، امارات متحده عربی هم هشدار داده است که قطر باید این خواسته‌ها را جدی بگیرد یا اینکه از همسایگان خود در خلیج فارس جدا شود.

XS
SM
MD
LG