لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

قانون ماگنیتسکی در بریتانیا؛ لندن نخستین تحریم‌های مستقل حقوق بشری را اعلام کرد


دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا
دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا

دولت بریتانیا به تبع قانون آمریکایی «ماگنیتسکی» اعلام کرد از این پس تحریم‌هایی مستقل از اتحادیه اروپا را علیه ناقضان حقوق بشر در جهان به اجرا می‌گذارد؛ نام ۴۹ فرد و نهاد عمدتا روس و سعودی در نخستین فهرست تحریم‌های مستقل بریتانیا ذکر شده است.

تصمیم به اِعمال تحریم‌های مستقل را دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۱۶ تیر در پارلمان این کشور اعلام کرد و گفت که این اقدام نمایانگر تغییر در سیاست‌های لندن بعد از خروج از اتحادیه اروپاست.

آقای راب در سخنانش در پارلمان بریتانیا گفت که افراد این فهرست اجازه سفر به خاک این کشور را نخواهند داشت و دارایی‌هایشان نیز توقیف خواهد شد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخستین فهرست شامل ۴۹ فرد و نهاد عمدتا روس و سعودی هستند که در قتل سرگئی ماگنیتسکی و جمال خاشقجی دست داشته‌اند.

دومینیک راب در سخنانش در پارلمان بریتانیا از جمله گفت: «اگر از گروه دزدسالاران یا جنایتکاران سازمان‌یافته باشید نخواهید توانست اموال خونین‌تان را در این کشور پولشویی کنید».

بنابر بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، از ۴۹ فرد و نهادی که مشمول تحریم شده‌اند ۲۵ مورد تابعیت روسیه دارند و در قتل سرگئی ماگنیتسکی دخیل بوده‌اند و ۲۰ مورد تابعیت سعودی دارند و در قتل جمال خاشقچی نقش داشته‌اند.

سرگئی ماگنیتسکی حسابداری بود که پس از افشاگری درباره فساد مالی مقامات روسیه به زندان افتاد و کمتر از یک سال بعد، در سال ۲۰۰۹، به طرز مشکوکی در زندان جان باخت.

دولت و کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ با تصویب قانونی به نام ماگنیتسکی، ناقضان حقوق بشر در روسیه را تحت تحریم قرار می‌دهند.

جمال خاشقجی نیز روزنامه‌نگار سعودی و منتقد حاکمان عربستان بود که دهم مهرماه ۹۷ وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و بعدا مشخص شد که در آنجا به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده است.

در فهرست نخستین تحریم‌های مستقل حقوق بشری بریتانیا که عمدتا شامل شهروندان روس و سعودی می‌شود، چهار تن دیگر نیز حضور دارند: دو فرمانده ارشد نیروهای مسلح میانمار به دلیل خشونت‌های سیستماتیک علیه مسلمانان روهینگیا و دو وزارتخانه کره شمالی: وزارت امنیت کشور و وزارت «امنیت صحیح» که نهاد اطلاعاتی آن کشور است.

تا پیش از برگزیت، تحریم‌های بریتانیا در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا بود و رژیم مستقل تحریمی علیه ناقضان حقوق بشر نداشت.

XS
SM
MD
LG