لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

آمریکا یک ژنرال میانماری و ده‌ها شخص دیگر از کشورهای مختلف را تحریم کرد


آمریکا ۵۲ شخصیت حقیقی و حقوقی در کشورهای مختلف را به دلیل نقض حقوق بشر و فساد تحریم کرد که از جمله آنها ژنرال مائونگ مائونگ سوئه از کشور میانمار است، چهره‌ای که گفته می‌شود در کشتار اقلیت مسلمانان روهینگیا نقش داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر، فهرستی که وزارت خزانه‌داری آمریکا از افراد تحریم‌شده ارائه کرده شامل بنجامین بل مل مشاور سالوا کییر رئیس جمهور سودان جنوبی، یحیی جامع رئیس جمهور سابق گامبیا، دن گرتلر میلیارد اسرائیلی و دوست جوزف کابیلا رئیس جمهور کنگو نیز می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که ایالات متحده «شواهد انکارناپذیری» درباره اقدامات مائونگ مائونگ سوئه و نیروهای امنیتی زیردست او دارد «از قبیل کشتارهای بدون محاکمه، خشونت‌های جنسی، بازداشت‌های خودسرانه و به آتش کشیدن روستاها».

مائونگ مائونگ سوئه متهم به طراحی و انجام عملیات خانمان‌سوزی است که به فرار بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش انجامیده است. ارتش میانمار پیش از این اتهامات وارده آمده به نیروهای امنیتی این کشور مبنی بر تجاوز و کشتار را رد کرده بود.

با این حال سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا با اعتراض به حکومت میانمار، رخدادهای این کشور و آن‌چه را که بر اقلیت روهینگیایی گذشته است، «پاکسازی قومی» نامیده‌اند.

بر اساس این گزارش، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام واشنگتن در وضع تحریم علیه این ۵۲ شخص حقیقی و حقوقی نشان از عزم راسخ کشورش برای مجازات کسانی دارد که در نقض حقوق بشر و فساد نقش دارند.

تصویب این تحریم‌ها اولین اقدام دولت آمریکا تحت لوای قانون جدیدی در این کشور است که بر معیارهای جهان شمول حقوق بشر تاکید دارد و پیرو مرگ سرگئی ماگنیتسکی حقوق دان و نویسنده در زندان روسیه توصیب شد.

XS
SM
MD
LG