لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

دبیرکل سازمان ملل: خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان میانمار «پاکسازی قومی» است


آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا را «پاکسازی قومی» خوانده است.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا را «پاکسازی قومی» خوانده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد از مقامات میانمار خواست که به خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا پایان دهند و تصدیق کرد که «پاکسازی قومی» درست‌ترین عبارتی است که می‌توان در توصیف رخدادهای میانمار به کار برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش روز چهارشنبه ۲۲ شهریور در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «من از مقامات میانمار می‌خواهم که اقدامات نظامی را به حالت تعلیق دربیاورند، به خشونت‌ها پایان دهند، از حاکمیت قانون پاسداری کنند و حق بازگشت کسانی را که مجبور به خروج از کشور شده‌اند به رسمیت بشناسند».

فشارها بر میانمار برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در روزهای اخیر افزایش یافته و از جمله ایالات متحده خواستار حمایت از غیرنظامیان شده و بنگلادش نیز بر ایجاد مناطق امن در مرز میانمار تاکید کرده تا آنها که از این خشونت‌ها گریخته‌اند بتوانند به میانمار بازگردند.

حدود ۳۷۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در پی دور جدید خشونت‌ها که این‌بار با هجوم شماری از شبه‌نظامیان مسلمان به یک پاسگاه پلیس آغاز شد از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

در این حال دبیرکل سازمان ملل متحد شرایط انسانی پناهجویان را «فاجعه‌بار» خوانده و از همه کشورها درخواست کمک کرده است. آنتونیو گوترش در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود با این پرسش مواجه شد که آیا می‌توان رخدادهای میانمار را «پاکسازی قومی» دانست.

وی در پاسخ گفت: «من پرسش شما را با یک پرسش دیگر پاسخ می‌دهم. وقتی یک سوم جمعیت روهینگیا مجبور می‌شوند که از کشور فرار کنند، آیا می‌توانید واژه بهتری برای توصیف آن به کار ببرید؟»

دبیرکل سازمان ملل سپس عنوان کرد که در رابطه با این رخدادها چند بار با آنگ سان سو چی رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل صحبت کرده است.

وی اظهار داشت: «این یک تراژدی است. شمار وحشتناکی از مردم دارند می‌میرند و انواع رنج‌ها را تحمل می‌کنند که ما باید به آن خاتمه دهیم. همه دغدغه و نگرانی من این است».

آنگ سان سوچی برنامه سفر خود به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرده است. خانم سوچی از اقدامات دولت خود در برابر مسلمانان روهینگیا دفاع کرده و گفته که «تروریست‌ها در این باره اخبار دروغ منتشر می‌کنند».

XS
SM
MD
LG