لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

آنگ‌ سان سو چی به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نمی‌رود


سو چی در میانه تصویر
سو چی در میانه تصویر

آنگ سان سو چی، رئیس دولت میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، از شرکت در نشست همگانی سران ملل متحد در نیویورک منصرف شده‌است. سو چی و دولت او با انتقادهای گسترده‌ای در مورد خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روبه‌رو شده‌اند.

نشست سران ملل متحد از فردا بازگشایی می‌شود.

زا تای، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری میانمار ۲۲ شهریور ماه اعلام کرد که مستشار هیئت دولت -عنوانی که برای آنگ سان سو چی به کار می‌رود و برابر با نخست‌وزیر است- در نشست همگانی سران کشورهای عضو سازمان ملل، به دلایل مسائل مربوط به امنیت داخلی میانمار، شرکت نخواهد کرد.

سو چی رئیس‌جمهوری میانمار نیست، اما عملا ریاست قوه مجریه را در آن کشور در دست دارد.

خشونت‌ها در میانمار میان گروه‌های شبه‌نظامی و نظامیان و از سوی دیگر اقلیت مسلمان آن کشور، هرچند تازگی ندارد، اما از آغار شهریور ماه و در پی حمله گروهی از شبه‌نظامیان مسلمان روهینگیا، به پاسگاه پلیس، افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر به‌تازگی در مورد نسل‌کشی اقلیت روهینگیا هشدار داده و سازمان ملل متحد دو روز پیش اعلام کرد تعداد افرادی که از خشونت‌های ایالت راخین در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند، از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشته‌است. بیشتر بخوانید

زا تای به خبرگزاری رویترز گفته است خانم سو چی در تلاش برای کنترل اوضاع امنیتی است، «تا ثبات و صلح پایدار باز گردد و جلوی خشونت‌های جمعی گرفته شود».

آنگ سان سو چی در هفته‌های گذشته با انتقادهای فزاینده‌ای در مورد وضعیت کشوری که دولت آن را رهبری می‌کند روبه‌رو شده‌است. او که سال‌ها به دلیل اعتراضات به حکومت نظامی حاکم بر میانمار در حصر به سر می‌برد و برنده جایزه صلح نوبل شده، از تلاش‌های دولت خود دفاع کرده‌است.

دولت میانمار شورشیان و شبه‌نظامیان مسلمان را «تروریست» خطاب می‌کند. اکثریت جامعه میانمار را بودایی‌های مکتب ترواده تشکیل می‌دهند. اقلیت مسلمان برای سال‌های سال از حق داشتن هویت رسمی برابر با اکثریت منع شده و همچنان به‌عنوان «مهاجران غیرقانونی بنگالی» توصیف می‌شوند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌شدت در مورد وضعیت در میانمار و خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان ابراز نگرانی کرده‌اند. میانمار «آتش‌بس» پیشنهادی از سوی شورشیان را رد کرده و می‌گوید «با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند». از سوی دیگر در حالی‌که ناظران و مدافعان حقوق بشر، غیرنظامیان راخین و نیروهای ارتش را متهم به حمله و آتش‌زدن بسیاری از روستاهای مسلمان‌نشین کرده‌اند، نیروهای امنیتی می‌گویند آن‌ها چنین نکرده‌اند و این کار شورشیان است.

XS
SM
MD
LG