لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۱

ایران خواستار جلوگیری دولت میانمار از «جنایات وحشیانه» علیه مسلمانان شد


آوارگان روهینگیایی میانمار در حال وارد شدن به بنگلادش.
آوارگان روهینگیایی میانمار در حال وارد شدن به بنگلادش.

رئیس‌جمهوری ایران خواستار کمک «سیاسی و انسانی» کشورهای اسلامی به مسلمانان میانمار شد و از دولت این کشور خواست «جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۵ شهریور در جلسه هیات دولت گفت که از نظر جمهوری اسلامی تفاوتی بین مسلمانان میانمار و سایر مسلمانان جهان وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری ایران از کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان خواست که «از لحاظ سیاسی و انسانی» به «مسلمانان آواره» میانمار کمک کنند و افزود که جمهوری اسلامی ایران و مشخصا هلال احمر آماده است تا در زمینه اسکان و رسیدگی به مردم آسیب‌دیده کمک کند.

آقای روحانی همچنین از سازمان ملل نیز خواست که «وظیفه و مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد».

در روزهای گذشته نیز تعدادی از روحانیون سرشناس شیعه در ایران خواستار واکنش وزارت خارجه به «کشتار» مسلمانان میانمار شده‌اند.

در همین حال حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه، روز چهارشنبه گفت: «مسلمانان وظیفه بسیار حساسی در قبال کشته شدن مسلمانان میانمار دارند و باید سکوت نکرده و قیام کنند».

موج تازه خشونت‌ها در میانمار پس از آن آغاز شد که شورشیان روهینگیایی روز ۲۵ اوت به چند پست بازرسی پلیس و پایگاه‌های ارتش این کشور حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های میانماری شورشیان روهینگیایی را به آتش زدن خانه‌ها و کشته شدن افراد غیرنظامی متهم کرده‌اند ولی ناظران حقوق بشر و آوارگان روهینگیایی که به بنگلادش گریخته‌اند می‌گویند ارتش این کشور با آتش زدن خانه‌ها و کشتن، در تلاش است تا روهینگیایی‌ها را مجبور به فرار کند.

بر اساس گزارش‌ها، در این حملات دست‌کم ۴۰۰ نفر کشته شده و هزاران نفر نیز خانه‌های خود را ترک کرده و به کوهستان‌ها یا بنگلادش پناه برده‌اند.

آنگ سان سوچی، مشاور دولت میانمار، که برنده جایزه صلح نوبل است از سوی کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان شامل اندونزی، بنگلادش، ترکیه و پاکستان تحت فشار قرار گرفته است تا از شهروندان روهینگیایی محافظت کند.

در همین حال رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با آنگ سان سوچی با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت مسلمانان روهینگیا، خواستار خویشتنداری ارتش در این منطقه بحران‌زده شده است.

با این حال خانم سوچی در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری ترکیه، «تروریست‌ها» را عامل انتشار «اخبار دروغ» در مورد مسلمانان روهینگیا دانست.

شیرین عبادی،برنده جایزه صلح نوبل،در مصاحبه با رادیو فردا از سکوت خانم سوچی ابراز تاسف کرده است.

منتقدان و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند گرچه سوچی ارتش را در کنترل ندارد اما به‌خاطر محبوبیتش می‌تواند خواستار کاهش خشونت‌ها شود اما به جای آن از اقدامات ارتش دفاع می‌کند.

مسلمانان روهینگیا بزرگترین قوم بدون تابعیت در جهان هستند. میانمار به این قوم شهروندی اعطا نمی‌کند و قوانین تبعیض‌‌آمیزی علیه آنها در این کشور برقرار است.

این مسلمانان معمولا از روش‌های خشونت‌آمیز در برابر حکومت میانمار پرهیز می‌کنند اما در ماه اکتبر امسال یک گروه شبه‌نظامی تازه‌تاسیس به نام «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» یک رشته عملیات علیه نیروهای مرزی میانمار انجام دادند.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته بر اساس روابط سیاسی خود با کشورهای مختلف، مواضع متناقضی درباره کشتار مسلمانان در برخی کشورها داشته است.

از جمله سال ۸۸ و همزمان با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سکوت و واکنش دیرهنگام دولت ایران به سرکوب معترضان مسلمان چینی انتقادهای زیادی را در ایران به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG