لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

آنگ سان سوچی: تروریست‌ها درباره خشونت‌های غرب میانمار اخبار دروغ منتشر می‌کنند


آنگ سان سوچی، مشاور دولت میانمار
آنگ سان سوچی، مشاور دولت میانمار

آنگ سان سوچی، مشاور دولت میانمار، در گفت‌وگو با رئیس جمهور ترکیه «تروریست‌ها» را عامل انتشار «اخبار دروغ» در مورد مسلمانان روهینگیا دانست.

پیشتر محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، در توئیتر خود عکس‌های از «کشتار مسلمانان روهینگیا» را منتشر کرده بود که مشخص شد متعلق به میانمار نبوده است. معاون نخست‌وزیر ترکیه این عکس‌ها را از توئیتر خود حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت میانمار پس از گفت‌وگوی آنگ سان سوچی با رجب طیب اردوغان در بیانیه‌ای، به نقل از خانم سوچی گفت: «این نوع اطلاعات جعلی که بر معاون نخست‌وزیر ترکیه تاثیر گذاشته تنها گوشه‌ای از کوه یخ بزرگی از اطلاعات غلط است که برای مشکل‌آفرینی بین جوامع مختلف ایجاد شده و جهت تامین منافع تروریست‌ها است.»

از ماه اوت امسال ۱۲۳ هزار تن از مسلمانان روهینگیا از میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند. در حالی که این پناهجویان از خشونت و بی‌رحمی سربازان میانماری می‌گویند ارتش می‌گوید مسلمانان روهینگیا همچنان به نیروهای آنها حمله می‌کنند و خانه‌ها را به آتش می‌کشند.

سوچی در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان همچنین گفت: «ما از همه بیشتر می‌دانیم که محرومیت از حقوق بشر و حمایت دموکراتیک به چه معناست.»

وی افزود: «از این رو ما از حقوق همه مردم در کشورمان پاسداری می‌کنیم و نه فقط حقوق سیاسی بلکه حقوق اجتماعی و حمایت‌های بشردوستانه.»

برپایه گزارش رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت مسلمانان روهینگیا، خواستار خویشتن‌داری ارتش در این منطقه بحران‌زده شده است.

قرار است روز پنجشنبه داوود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه در راس هیاتی به اردوگاه‌های پناهندگان در بنگلادش برود و کمک‌های ترکیه را در اختیار پناهندگان بگذارد.

مسلمانان روهینگیا بزرگترین قوم بدون تابعیت در جهان هستند. میانمار به این قوم شهروندی اعطا نمی‌کند و قوانین تبعیض‌‌آمیزی علیه آنها در این کشور برقرار است.

این مسلمانان معمولا از روش‌های خشونت‌آمیز در برابر حکومت میانمار پرهیز می‌کنند اما در ماه اکتبر امسال یک گروه شبه‌نظامی تازه‌تاسیس به نام «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» یک رشته عملیات علیه نیروهای مرزی میانمار انجام دادند.

در پی آن بود که ارتش میانمار نیروهای زیادی به این منطقه اعزام کرد. از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به بنگلادش پناه برده‌اند. از این تعداد، ۱۲۳ هزار نفر در دوهفته گذشته به بنگلاش رفته‌اند. بنگلادش تا پیش از این میزبان ۴۰۰ هزار از مسلمانان روهینگیا بود که در چهار دهه گذشته به این کشور رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خشونت‌های اخیر همچنین باعث آواره شدن ۲۷ هزار بودایی و هندو شده است.

در هفته‌های اخیر آنگ سان سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است، به‌خاطر مواضع خود در مورد مسلمانان روهینگیا با انتقادهای بین‌المللی روبرو شده است.

منتقدان و گروه‌های حقوق بشر می‌گویند گرچه سوچی ارتش را در کنترل ندارد اما به‌خاطر محبوبیتش می‌تواند خواستار کاهش خشونت‌ها شود اما به جای آن از اقدامات ارتش دفاع می‌کند.

اوایل سال جاری میلادی بازرسان سازمان ملل در گزارش خود به اشاره به خشونت‌های صورت گرفته از سوی ارتش، اظهار داشتند که ممکن است عبارت «پاکسازی قومی» بر این اقدامات صدق کند.

دولت آنگ سان سوچی با این حال این اتهامات را رد کرد و از آن پس برای مقام‌های سازمان ملل که در تنظیم این گزارش مشارکت داشتند روادید صادر نکرد.

آنگ سان سوچی، که حزب متبوعش در پارلمان دارای اکثریت است و دولت نیز در اختیار حزب اوست، به خاطر قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۸ نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؛ با این حال برای او سمتی به عنوان «مشاور دولت» تعیین شده که معادل نخست‌وزیری است.

XS
SM
MD
LG