لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

گفت وگوی روحانی و اردوغان درباره وضعیت مسلمانان در میانمار


حسن روحانی و رجب طیب اردوغان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی به قزاقستان سفر کرده اند.
حسن روحانی و رجب طیب اردوغان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی به قزاقستان سفر کرده اند.

گزارش ها حاکی است که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود شنبه ۱۸ شهریور در قزاقستان در خصوص وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار گفت وگو کرده اند.

به گزارش ایرنا، روسای جمهوری ایران و ترکیه «ضمن تاکید بر کمک رسانی به مردم میانمار اعلام کردند که هرگونه تغییر در جغرافیا و مرزها، به معنی شروع تنشهای بزرگ و به ضرر ملتهای منطقه خواهد بود.»

حسن روحانی و رجب طیب اردوغان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی به قزاقستان سفر کرده اند.

حسن روحانی نیز گفته است: «توقف سریع خشونتها و جنایت علیه مسلمانان روهینگیا و رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان و پناهندگان باید هدف جمعی سران کشورهای اسلامی باشد.»

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری ایران نیز در توییتر خود در خصوص دیدار حسن روحانی و رجب طیب اردوغان نوشته است:« تلاش برای یکپارچگی جهان اسلام درحمایت از مسلمانان و جلوگیری ازنسل کشی بیرحمانه در میانمار و هماهنگی برای نشست فردا.»

در حالی حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در خصوص وضعیت مسلمانان در میانمار گفت وگو کرده اند که روز گذشته علی مطهری، نایب رئیس مجلس، با انتقاد از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال مسلمانان روهینگیا گفت که ترکیه در این مورد از ایران بهتر عمل کرده است.

علی مطهری اضافه کرده بود:«از ایران اسلامی انتظار بیشتری می‌رود. متاسفانه ما بیشتر به فکر شیعه هستیم تا اسلام که شامل شیعه و سنی است.»

به گزارش رویترز، به دنبال حمله شورشیان روهینگیایی به چند پست بازرسی پلیس و پایگاه‌های ارتش این کشور در حدود دو هفته قبل، دور تازه ای از خشونت ها در این کشور آغاز شد.

طبق این گزارش از زمان آغاز این موج تازه خشونت ها، دست کم ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش گریخته‌اند و ۳۰۰ هزار غیر مسلمان نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه اشان شده اند.

در همین حال شورشیان روهینگیایی، یعنی«ارتش آزادی‌بخش روهینگیا»، روز شنبه اعلام کرده اند به مدت یکماه به صورت یکطرفه آتش بس اعلام می کند تا نهاد بین المللی بتوانند ارسال کمک های انساندوستانه خود را برای مردم این منطقه بدون توجه به مذهب و نژاد آنها از سر بگیرند.

از سوی دیگر یانگی لی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار، روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت آمار قربانیان خشونت‌های اخیر در میانمار به بیش از یک‌هزار کشته رسیده است. این تعداد تقریبا دو برابر رقمی ست که دولت میانمار اعلام کرده است.

مسلمانان روهینگیا بزرگترین قوم بدون تابعیت در جهان هستند. میانمار به این قوم شهروندی اعطا نمی‌کند و قوانین تبعیض‌‌آمیزی علیه آنها در این کشور برقرار است.

این مسلمانان معمولا از روش‌های خشونت‌آمیز در برابر حکومت میانمار پرهیز می‌کنند اما در ماه اکتبر امسال یک گروه شبه‌نظامی تازه‌تاسیس به نام ««ارتش آزادی‌بخش روهینگیا»» یک رشته عملیات علیه نیروهای مرزی میانمار انجام داد.

بر پایه گزارشی که گروه بین‌المللی بحران منتشر کرده و بر اساس مصاحبه با اعضای «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» تهیه شده، اعضای این گروه از یک کادر رهبری در عربستان سعودی خط مشی می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG