لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

اعلام آمادگی ایران برای کمک به مسلمانان میانمار


پناهجویان روهینگیا در مرز میانمار-بنگلادش. ۱۵ شهریور
پناهجویان روهینگیا در مرز میانمار-بنگلادش. ۱۵ شهریور

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد محموله امدادی ایران برای مسلمانان روهینگیا آماده ارسال به این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر روز پنجشنه ۱۶ شهریور گفت حسن روحانی چهارشنبه‌شب دستور تشکیل کارگروهی برای کمک به مسلمانان میانمار صادر کرده‌است.

این مقام سازمان هلال احمر گفت: «هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه کشورمان، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و صلیب سرخ میانمار برای ارسال محموله امدادی به این کشور انجام شده‌است.»

از ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار به کشور همسایه بنگلادش گریخته‌اند.

خشونت‌های اخیر در ماه اکتبر پارسال در پی حملات یک گروه شبه‌نظامی تازه‌تاسیس به نام «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» به نیروهای مرزی میانمار بار دیگر شعله‌ور شد.

مسلمانان روهینگیا بزرگترین قوم بدون تابعیت در جهان هستند. میانمار به این قوم شهروندی اعطا نمی‌کند و قوانین تبعیض‌آمیزی علیه آنها در این کشور برقرار است.

خشونت‌های اخیر به ویژه با واکنش‌های زیادی در میان کشورهای مسلمان روبرو شده‌است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۵ شهریور در جلسه هیئت دولت از دولت میانمار خواست «جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد.»

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با شبکه المیادین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده کمک به مسلمانان روهینگیا با همکاری عربستان است، گفت: «... برای رسیدگی به مسئله مسلمانان روهینگیا با عربستان سعودی همکاری کنیم، همچنین در کنار این مسئله، آماده‌ایم با عربستان دربارهٔ دیگر پرونده‌های منطقه همچون پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، توقف سرکوب‌گری‌ها در بحرین و خاتمه دادن به نبرد غیرعقلانی و پرهزینه علیه یمن همکاری کنیم.»

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا اعلام کرد وزیران کشورهای اسلامی در هفته نخست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در این باره نشست خواهند داشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران هم با صدور بیانیه‌ای «کشتار و اخراج مسلمانان» میانمار را محکوم کرد و دولت میانمار را مسئول حوادث اخیر دانست.

سازمان بسیج هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خشونت‌ها علیه مسلمانان در میانمار، برای «هر گونه کمک به مسلمانان میانمار در قالب‌هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌نماید» اعلام آمادگی کرده‌است.

از سوی دیگر یک هیئت بلندپایه که در راس آن حضرت شاه‌جلال، همسر رئیس جمهوری و مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه حضور دارند، بامداد پنجشنبه برای کمک‌رسانی به پناهجویان روهینگیا در بنگلادش وارد فرودگاه داکا شدند.

رجب طیب اردوغان پیش از این با آنگ سان سوچی، مشاور دولت (نخست‌وزیر) میانمار تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در این گفت‌وگو، آنگ سانگ سوچی «تروریست‌ها» را مسئول «اخباری جعلی» دانست که به گفته او حتی معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز از آن تأثیر پذیرفته بود.

پیشتر محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، در توئیتر خود عکس‌هایی از «کشتار مسلمانان روهینگیا» را منتشر کرده بود که مشخص شد متعلق به میانمار نبوده‌است. معاون نخست‌وزیر ترکیه این عکس‌ها را از توئیتر خود حذف کرد.

در هفته‌های اخیر آنگ سان سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است، به‌خاطر مواضع خود در مورد مسلمانان روهینگیا با انتقادهای بین‌المللی روبرو شده‌است.

منتقدان و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند گرچه سوچی ارتش را در کنترل ندارد اما به‌خاطر محبوبیتش می‌تواند خواستار توقف از خشونت‌ها شود اما به جای آن از اقدامات ارتش دفاع می‌کند.

اوایل سال جاری میلادی بازرسان سازمان ملل در گزارش خود به اشاره به خشونت‌های صورت گرفته از سوی ارتش، اظهار داشتند که ممکن است عبارت «پاکسازی قومی» بر این اقدامات صدق کند.

«ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» و «یک کادر رهبری در عربستان»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سلاح‌های ابتدایی و دست‌ساز «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» اشاره کرده و می‌گوید این گروه در بیش از ۳۰ نقطه در ماه اوت به نیروهای ارتش میانمار حمله کرد که باعث واکنش تند ارتش این کشور شده است.

خبرگزاری فرانسه ارتش میانمار را یکی از مجهزترین ارتش‌های منطقه توصیف کرده که نزدیک به ۴٫۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف بودجه آن می‌شود.

برپایه گزارشی که گروه بین‌المللی بحران منتشر کرده و براساس مصاحبه با اعضای «ارتش آزادی‌بخش روهینگیا» تهیه شده، اعضای این گروه از یک کادر رهبری در عربستان سعودی خط مشی می‌گیرند. این کادر رهبری شماری از ثروتمندان مهاجر قوم روهینگیا در عربستان سعودی هستند.

این گزارش می‌افزاید فرمانده عملیاتی این گروه عطاءالله نام دارد که گفته می‌شود در یک خانواده روهینگیا در کراچی پاکستان به‌دنیا آمده و سپس به عربستان رفته‌است.

در ویدئوهایی که از عطاءالله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده او به لهجه عربی حجاز و زبان روهینگیایی سخن می‌گوید.

اقلیت روهینگیا که در ایالت راخین میانمار سکونت دارند، جمعیتشان در حدود یک میلیون نفر است؛ حدود نیمی از آنها تاکنون به بنگلادش پناه برده‌اند.

بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۸۲ این اقلیت از گرفتن تابعیت میانمار محروم شدند و با آنها همچون مهاجرغیر قانونی برخورد می‌شود.

این اقلیت همچنین در زمینه سفر و نقل و انتقال، آموزش عمومی و استخدام در مشاغل دولتی با محدودیت روبرو هستند. دولت میانمار از اقلیت روهینگیا به عنوان «بنگالی» نام می‌برد.

در سال ۱۹۷۸، ۱۹۹۱–۱۹۹۲، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶–۲۰۱۷ ارتش میانمار در این منطقه وارد عمل شده‌است.

اوایل سال جاری میلادی بازرسان سازمان ملل در گزارش خود به اشاره به خشونت‌های صورت گرفته از سوی ارتش، اظهار داشتند که ممکن است عبارت «پاکسازی قومی» بر این اقدامات صدق کند.

XS
SM
MD
LG