لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

سفر تیلرسون به قاهره؛ تعهد مصر و آمریکا به مقابله با داعش در خاورمیانه


همزمان با دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های مصری در قاهره، دولت‌های آمریکا و مصر بر تعهد خود به مبارزه با پیکارجویان داعش در خاورمیانه تأکید کردند. قاهره اولین توقف از سفر یک هفته‌ای وزیرخارجه آمریکا به منطقه بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون و سامح شکری همتای مصر او روز دوشنبه تأکید کردند که دو طرف در مورد مسائل امنیتی منطقه و نبرد با گروه حکومت اسلامی، گفت‌وگوهای مفیدی داشتند.

شاخه مصری گروه داعش که در شبه‌جزیره سینا مستقر است، از سال‌ها پیش حملات مسلحانه خود به اهداف نظامی و غیرنظامی در پر جمعیت‌ترین کشور عربی را آغاز کرده است.

آقای تیلرسون در یک کنفرانس خبری مشترک با سامح شکری گفت که مصر بخش مهمی از ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی است و واشنگتن «به گسترش این همکاری‌ها در سال‌های آینده متعهد است».

او افزود: «ما در مورد همکاری نزدیک خود برای مبارزه با تروریسم از جمله تعهد دو جانبه در نبرد با خلافت اسلامی توافق کرده‌ایم».

سامح شکری نیز گفت که «این مناسبات برای ما ارزش فراوانی دارد و ما از آمریکا به خاطر کمک‌های این کشور که به نفع هر دو طرف است، تشکر می‌کنیم».

مصر هم ‌اکنون در حال اجرای یک عملیات نظامی گسترده علیه پیکارجویان داعش است که طی سال‌های اخیر در ناحیه سینا و برخی از مناطق دور افتاده کشور به اهداف نظامی و غیرنظامی حمله کرده‌اند.

از سال ۲۰۱۳ که عبدالفتاح السیسی، دولت اخوان المسلمین به ریاست محمد مرسی را سرنگون کرد حملات پیکارجویان اسلام‌گرا تشدید شده است. این پیکارجویان اخیراً گستاخ‌تر شده‌اند؛ در ماه نوامبر آنها ۳۱۱ نفر را در مسجدی در شمال سینا قتل عام کردند و در ماه دسامبر تلاش کردند وزرای دفاع و کشور مصر را در جریان یک بازدید از منطقه سینا با شلیک موشک به قتل برسانند.

در نواحی شمالی سینا از مدت‌ها پیش وضعیت اضطراری برقرار بوده و در نقاط پر آشوب آن شب‌ها مقررات حکومت نظامی حاکم است. ولی در روزهای اخیر با توجه به اجرای عملیات جدید ارتش مصر در منطقه ضریب هشدار افزاش یافته است.

بسیاری از پمپ بنزین‌ها و مغازه‌ها تعطیل هستند و با توجه به احتمال وقوع تلفات مرخصی پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌های منطقه لغو شده است.

این عملیات که از نیم‌روز جمعه آغاز شده، علاوه بر نواحی شمالی و مرکزی سینا دلتای رود نیل و صحرای غربی مصر را نيز در برمی‌گیرد. سخنگوی ارتش مصر در یک بیانیه تلویزیونی گفت:«هدف این عملیات تروریست‌ها و گروه‌های تبهکاری سازمان‌یافته است».

هنوز مشخص نیست این عملیات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید ارتش مصر روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون در جریان این عملیات ۲۸ پیکارجو کشته شده و ۹۲ نفر دستگیر شده‌اند. ارتش مصر می‌گوید ده‌ها هدف از جمله انبار مهمات، خودرو، پناهگاه و مراکز ارتباطاتی پیکارجویان و مزارع غیرقانونی کشت خشخاش را نابود کرده است.

آسوشیتدپرس یادآور شده که خبرنگاران نمی‌توانند وارد ناحیه سینا بشوند و کسب خبر مستقل در مورد تلفات نیروهای ارتش مصر ناممکن است. خطوط تلفن و پوشش تلفن‌های همراه در منطقه معمولاً قطع می شود. ارتش مصر تاکنون هیچ خبری در مورد تلفات خود منتشر نکرده است.

این کارزار نظامی یکماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر آغاز شده که در آن عبدالفتاح السیسی با هیچ نامزد مهم دیگری رقابت نخواهد کرد. آقای السیسی می‌گوید او تنها فردی است که می‌تواند امنیت را به کشور بازگرداند.

این در حالی است که حملات پیکارجویان اسلام‌گرا در دوران ریاست جمهوری او افزایش یافته است.

ویدئویی که اخیراً توسط شاخه مصری گروه داعش منتشر شده از پیکارجویان می‌خواهد در طول انتخابات ریاست جمهوری حملات خود را افزایش دهند و به مردم نیز هشدار داده که به مراکز رأی‌گیری نزدیک نشوند.

رأی‌گیری طی سه روز از ۲۶ تا ۲۸ مارس انجام خواهد شد و منتقدان می‌گویند هدف از طولانی کردن روزهای رأی‌گیری تشویق مردم بی‌علاقه به شرکت در انتخابات است.

دولت آمریکا که هر سال حدود ۱.۱ میلیارد دلار کمک نظامی و صدها میلیون دلار نیز کمک غیرنظامی به مصر می‌دهد، در تابستان ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار از این کمک‌ها را به خاطر تصویب قوانین جدیدی برای جلوگیری از کمک مالی به نهادهای مدنی مصر به خصوص گروه‌های حقوق بشری معلق کرد.

XS
SM
MD
LG