لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

زد تی ای به دنبال راه‌حلی قانونی برای مواجهه با محدودیت‌های آمریکاست


شرکت چینی زد تی ای، روز جمعه اذعان کرد که ممنوعیت استفاده از فن‌آوری‌های آمریکایی آینده این شرکت را با خطر مواجه می‌کند و این شرکت به دنبال راه‌حلی قانونی برای مواجهه با این مشکل است.

ابالات متحده دوشنبه گذشته به دلیل نقش زد تی ای در صادرات تجهیزات مخابراتی به ایران و کره شمالی، شرکت‌های آمریکایی را به مدت هفت سال از فروش فن‌آوری به این شرکت دولتی چین منع کرد.

ممنوعیتی که می‌تواند به تجارت این شرکت چینی در حوزه گوشی‌های هوشمند ضربه بزند، چرا که این شرکت از در گوشی‌های هوشمند خود از سیستم عامل اندروید متعلق به گوگل استفاده می‌کند. این موضوع همچنین می‌تواند ضربه‌ای چند میلیارد دلاری به شرکت‌هایی چون کوالکام که تأمین تراشه و نرم‌افزار و دیگر فن‌آوری‌ها را به عهده دارند، وارد کرد.

این ممنوعیت‌ها به دنبال پنج سال تحقیقات دولت آمریکا در مورد نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و کره شمالی، توسط این زد تی ای، وضع شده است.

این شرکت چینی از ژانویه سال ۲۰۱۰ تا مارس سال ۲۰۱۶، ۳۲ میلیون دلار تجهیزات مخابراتی آمریکایی را به ایران صادر کرد و ۲۸۳ محوله تلفن همراه را هم به کره شماره ارسال کرده، و این موارد با اطلاعات کامل مدیران ارشد این شرکت صورت گرفته است.

زد تی ای در مارس ۲۰۱۷، نزدیک به یک سال پیش با اذعان به تقصیر خود در ارسال تجهیزات مخابراتی به ایران و کرده شمالی که نقض مقررات آمریکا به شمار می‌رود، پذیرفته بود که جریمه‌ای ۱.۲ میلیارد دلاری پرداخت کند. جریمه‌ای که بزرگترین جریمه مرتبط با جرایم صادراتی در تاریخ ایالات متحده توصیف شده است.

روز دوشنبه اما آمریکا اعلام کرد که این شرکت چینی موفق نشده به تعهد خود برای تنبیه عاملان نقض تحریم‌ها عمل کند و به دنبال آن منع هفت ساله فروش فن‌آوری به زد تی ای را وضع کرد.

اما اکنون این شرکت در بیانیه خود مقام‌های آمریکایی را متهم کرده که بدون آنکه منتظر تحقیقات بیشتر و اقدامات اصلاحی باشند، «سخت‌ترین اقدام» را در قبال این شرکت چینی اعمال کرده‌اند.

این بیانیه مدعی است که جریمه در نظر گرفته شده به ادامه فعالیت این شرکت ضربه نخواهد زد اما می‌تواند منافع شرکای تجاری زد تی ای را که از جمله شامل برخی شرکت‌های عمده آمریکایی می‌شود به خطر اندارد.

زد تی ای، تصریح کرد که از تلاش برای حل این مشکل از طریق ارتباط و گفت‌وگو دست بر نمی‌دارد و مصمم است از حقوق و منافع قانونی خود با توسل به همه ابرازهای قانونی محافظت کند.

در این بیانیه اشاره‌ای به اقدامات قانونی احتمالی این شرکت نشده است.

زد تی ای، در کنار دیگر شرکت تأمین‌کننده فن‌آوری‌های جدیدی یعنی هواوی، و نیز گروه لنوو که در زمینه تولید رایانه و گوشی‌های هوشمند فعال است، نخستین کمپانی‌های چینی هستند که در بازار جهانی فن‌آوری‌های جدید به رقابت می‌پردازند.

این شرکت که مقر اصلی آن در شهر شنژن در جنوب چین قرار دارد، در ۱۶۰ کشور فعالیت دارد و عمدتاً به عرضه سوئیچ‌های مورد استفاده شرکت‌های تولیدکننده تلفن و تأمین‌کنندگان اینترنت، گوشی‌های تلفن و محصولات دیگر می‌پردازد.

در آمد سالانه شرکت در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۰۸ میلیارد یوآن، معادل تقریبی ۱۷.۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

هم شرکت زد تی ای و هم شرکت هواوی، از سال ۲۰۱۲ و به دنبال آنکه از سوی کنگره آمریکا متهم به تهدیدهای امنیتی شدند، عرضه سوئیچ‌های مخابراتی در بازار آمریکا را متوقف کردند.

البته زد تی ای مشکلی برای استفاده از سیستم عامل اندروید که گوگل آن را به رایگان عرضه می‌کند، نخواهد داشت، اما ممکن است دسترسی به اپلیکیشن‌هایی چون نقشه گوگل، جیمیل و یوتیوب را از دست دهد.

آسوشیتدپرس در این باره به نقل از یک تحلیلگر ارتباطات تجیتال نوشته است که اگر این شرکت چینی نتواند از اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کند، گوشی‌های عرضه شده توسط آن از جذابیت کمتری برای کاربران برخوردار خواهد بود.

آن طور که این تحلیلگر ارتباطات دیجیتال گفته، گوشی‌های هوشمند زد تی ای همچنین به شدت وابسته به پردازشگرهای شرکت آمریکایی کوالکام هستند.

در حالی که منع احتمالی کوالکام از تأمین پردازشگرهای زد تی ای می‌تواند به مشکلی عمده در تولید این محصولات بدل شود، این شرکت حاضر نشده به پرسش آسوشیتدپرس در این باره پاسخ دهد و شرکت رقیب کوالکام یعنی اینتل هم اظهار نظر در این زمینه را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG