لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

جبل الطارق: در جریان آزادی نفتکش ایرانی با حسن نیت عمل کرديم


وزیر دریانوردی جبل الطارق روز جمعه ۲۲ شهریور گفت، جبل الطارق با حسن نیت نفتکش ایرانی آدریان دریا ۱ را آزاد کرد ولی ایران تعهد خود به عدم فروش نفت خام محموله این کشتی به سوریه را زیر پا گذاشته است.

کماندوهای نیروی دریایی بریتانیا روز چهارم ژوئیه این ابرنفتکش را که در آن زمان با نام گریس حرکت می کرد و به ظن انتقال محموله نفت خود به سوریه که ناقض تحریم های اتحادیه اروپاست، توقف کردند.

دولت محلی جبل الطارق روز ۱۵ اوت و پس از دریافت تضمین کتبی از ایران که محموله دو میلیون بشکه ای نفت آن به سوریه منتقل نخواهد شد این نفتکش را آزاد کردند.

جیلبرت لیسودی، وزیر دریانوردی و بنادر دولت محلی جبل الطارق گفت:«ما این نفتکش را به خاطر حسن نیت و دریافت تضمین از یک کشور مستقل آزاد کردیم.»

او در دیداری از لندن به خبرگزاری رویترز گفت:«اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد که با وجود تضمین دولت ایران مبنی بر عدم انتقال محموله نفتکش به سوریه این کار ظاهرا اتفاق افتاده است.»

سفیر ایران در لندن روز چهارشنبه پس از آنکه در اعتراض به این اقدام از سوی وزیر خارجه بریتانیا احضار شد گفت محموله نفتکش آدریان دریا ۱ در دریا به یک شرکت خصوصی فروخته شده است. او نقض تعهد ایران در مورد محموله این نفتکش را تکذیب کرد و گفت تحریم های اتحادیه اروپا در مورد سوریه شامل ایران نمی شود.

جیلبرت لیسودی گفت کاملا مطمئن نیست که این نفتکش محموله خود را در دریا تخلیه کرده است. او افزود:«تخلیه لزوما لازم نیست در یک بندر انجام شود. محموله را می توانند در حجم های مختلف در کشتی های دیگر تخلیه و از آنجا به بندر منتقل کنند.»

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت این کشور شواهدی دارد که ثابت می کند نفتکش ایرانی محموله خود را به حکومت سوریه منتقل کرده است.

اطلاعات دریانوردی نشان می دهد که نفتکش آدریان دریا ۱ آخرین بار حدود ده روز پیش و قبل از آنکه سامانه ردیابی آن خاموش شود در نزدیکی سواحل سوریه قرار داشت.

دولت محلی جبل الطارق اوایل ماه اوت درخواست آمریکا برای ادامه توقیف این نفتکش را رد کرد و گفت به دلیل تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا نمی تواند این کار را بکند.

جیلبرت لیسودی گفت جبل الطارق در ماه ژوئیه تصمیم گرفت این نفتکش را توقيف کند. او افزود:«ما از سوی آمریکا یا هیچ کشور دیگری از جمله بریتانیا تحت فشار نبودیم. به دلیل تبعیت از تعهدات و مسئولیت های بین المللی خود این تصمیم را گرفتیم.»

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG