لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

چندین کشته و زخمی در پی موج حملات انتحاری در افغانستان


شمار کشته‌ها یا مجروحان غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ده هزار تن بوده است
شمار کشته‌ها یا مجروحان غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ده هزار تن بوده است

کابل، پایتخت افغانستان، و چند نقطه دیگر از این کشور در روز شنبه، پنجم اسفندماه، دستخوش موجی از حملات انتحاری به دست دو گروه طالبان و حکومت اسلامی بود که چند کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک بمب‌گذار انتحاری روز شنبه در نزدیکی مقر سازمان ناتو و نه چندان دور از سفارت آمریکا در کابل دست‌کم دو نفر را کشت و هفت نفر را زخمی کرد.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید که امکان بالا رفتن آمار کشته و زخمی‌های این حمله وجود دارد.

مسئولیت این حمله را گروه حکومت اسلامی، داعش، در وب‌سایت رسمی خود با عنوان «اعماق» بر عهده گرفت.

در همین حال در غرب افغانستان دست‌کم ۱۸ سرباز در حمله‌ای انتحاری که گروه طالبان مسئولیتش را بر عهده گرفته است، جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر استان هلمند در جنوب افغانستان نیز در روز شنبه شاهد حمله انتحاری دیگری بود که جان دست‌کم سه مامور امنیتی را گرفت.

اما شهر لشکرگاه، مرکز استان هلمند، نیز در روز شنبه شاهد حمله انتحاری دیگری بود که به گفته مقامات این استان یک مامور امنیتی را کشت و در میان غیرنظامیان هفت زخمی و مجروح بر جای گذاشت.

از سال ۲۰۱۴ که ایالات متحده و سازمان ناتو عملیات نظامی خود در افغانستان را پایان‌یافته اعلام کردند، این کشور شاهد موجی از حملات بیشتر انتحاری بوده است که تاکنون جان صدها نفر را گرفته است.

اوایل بهمن‌ماه سال جاری یک حمله انتحاری عظیم به دست گروه طالبان دست‌کم ۹۵ کشته و ۱۵۸ مجروح بر جای گذاشت.

یک هفته پیشتر نیز در حمله مسلحانه به هتل اینترکنتیننتال کابل بیش از ۲۰ نفر از جمله ۱۵ تبعه خارجی کشته و ده‌ها نفر مجروح شده بودند. مسئولیت حمله به هتل اینترکنتیننتال را نیز طالبان بر عهده گرفت .

اواخر بهمن‌ماه سازمان ملل متحد در گزارشی مربوط به افعانستان به وضعیت خشونت‌ها و تلفات مرتبط به آن در سال گذشته میلادی پرداخت. بر اساس این گزارش، شمار کشته‌ها یا مجروحان غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۷ ، بیش از ده هزار تن بوده است.

XS
SM
MD
LG