لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

دولت افغانستان و طالبان سه روز آتش بس اعلام کردند


آزادی زندانیان طالبان از زندان بگرام .
آزادی زندانیان طالبان از زندان بگرام .

دولت افغانستان و طالبان برای تعطیلات عید قربان که از روز جمعه ۱۰ تیر آغاز می‌شود سه روز آتش بس اعلام کردند. همزمان دولت آمریکا به اقدامات خود برای آغاز مذاکرات صلح بین افغانستانی‌ها که ماه‌ها به تاخیر افتاده ادامه می‌دهد.

گروه طالبان در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۷ تیر منتشر شد گفت:«به همه مجاهدین دستور داده شده که در طول سه روز و سه شب عید علیه دشمن عملیات نکنند. ولی اگر مورد حمله قرار بگیرند به شدت به حملات پاسخ خواهند داد.»

دولت افغانستان نیز گفت به نیروهای خود دستور داده این آتش بس را رعایت کنند.

خبر این آتش بس در شرايطی منتشر می شود که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات افغانستان با سفر به پاکستان، کابل و دوحه که دفتر سیاسی طالبان در آنجا قرار دارد، تلاش می‌کند مذاکرات صلح را احیا کند.

دولت آمریکا و گروه طالبان در ماه اسفند توافق صلح را امضا کردند که هدف آن فراهم کردن زمینه مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان برای پایان دادن به حدود ۱۹ سال جنگ در این کشور است.

هر چند طالبان در این مدت به نیروهای آمریکایی و ناتو حمله نکرده ولی حملات این گروه به نیروهای دولتی ادامه داشته و در مقاطعی تشدید شده است.

یکی از موانع اصلی آغاز مذاکرات بین افغانی آزادی و تبادل اسرا و زندانی است. هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان اعلام کرده اند که در صورت تکمیل تبادل زندانیان مذاکرات مستقیم دو طرف ممکن است بعد از تعطیلات عید قربان آغاز شود.

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه ۷ تیر گفت مذاکرات با طالبان پس از تبادل زندانیان ممکن است از هفته آینده آغاز شود. او افزود:«برای نشان دادن تعهد حکومت افغانستان به صلح روند آزادی ۵ هزار زندانی طالبان به زودی تکمیل خواهد شد.»

طبق توافق دولت آمریکا و طالبان دولت افغانستان باید حدود ۵ هزار زندانی طالبان را در ازای آزادی حدود هزار نفر از پرسنل نظامی و کارمندان دولتی که اسیر هستند آزاد کند.

دولت افغانستان تاکنون حدود ۴ هزار نفر از اسرای طالبان آزاد کرده و در مقابل این گروه نیز حدود ۸۰۰ نفر از اسرای دولتی را آزاد کرده است. طالبان نیروهای امنیتی افغانستان را به بازداشت مجدد تعدادی از اسرا که آزاد شده بودند، متهم کرده است.

آقای غنی از طالبان خواست تا «آتش بس همه جانبه و دايمی» در طول مذاکرات صلح را بپذيرد.

او گفت از زمان امضای توافق آمريکا و طالبان در ماه اسفند تاکنون بر اثر حملات طالبان سه هزار و ۵۶۰ نفر از نيروهای دولتی کشته و شش هزار و ۷۸۱ نفر نيز مجروح شده اند.

منبع: رویترز و آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG