لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

اتحادیه آفریقا به خاطر سرکوب خونین مخالفان عضویت سودان را تعلیق کرد


حداقل ۱۰۸ نفر در سرکوب‌های خشونت‌بار اخیر در سودان کشته شده‌اند.
حداقل ۱۰۸ نفر در سرکوب‌های خشونت‌بار اخیر در سودان کشته شده‌اند.

شورای صلح‌ و امنیت اتحادیه آفریقا روز پنجشنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد که به دلیل سرکوب مرگبار ناآرامی‌های روزهای اخیر در سودان مشارکت آن کشور در تمامی فعالیت‌های این اتحادیه را تعلیق کرده است.

اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای در شبکه توئیتر افزود تعلیق «تا زمان تشکیل یک حکومت انتقالی تحت رهبری غیرنظامیان» که تنها راه حل خروج سودان از بحران فعلی است، ادامه خواهد داشت.

این بیانیه یک روز پس از جلسه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا منتشر شد. این نهاد روز چهارشنبه و پس از سرکوب خشونت‌بار معترضان توسط نیروهای مسلح سودان که در آن حداقل ۱۰۸ نفر کشته شدند، تشکیل جلسه داد.

رئیس این شورا نیز چند روز پیش خشونت‌های سودان را محکوم کرد و از ارتش آن کشور خواست از غیرنظامیان حفاظت کند.

همزمان رهبران جنبش دمکراسی‌خواهی سودان بار دیگر تاکید کردند که تا زمان برکناری شورای نظامی حاکم بر کشور و دستگیری و مجازات عاملان قتل معترضان نافرمانی مدنی ادامه خواهد یافت.

روز چهارشنبه با بیرون کشیدن جسد ۴۰ تن از کشته‌شدگان ناآرامی اخیر شمار تلفات به ۱۰۸ نفر رسید.

«اتحادیه شاغلان حرفه‌ای» که اعتراض‌های سیاسی ماه‌های اخیر را که به برکناری عمر البشیر منجر شد رهبری کرده روز پنجشنبه از مردم خواست جاده‌های اصلی را مسدود و در واکنش به سرکوب معترضان توسط ارتش «تمامی فعالیت‌ها در کشور را فلج کنند.»

سرکوب شدید اخیر روز دوشنبه با حمله نیروهای مسلح به محل اصلی تحصن مخالفان در برابر مقر فرماندهی ارتش آغاز شد.

در همین حال یک دیپلمات ارشد روسیه گفت این کشور با «هرگونه دخالت خارجی» در سودان مخالف است. میخائیل بوگدانف، مسئول خاورمیانه در وزارت خارجه روسیه، به خبرگزاری‌های آن کشور گفت راه حل بحران سودان مصالحه است.

به گفته او، دیپلمات‌های روس با تمامی بازیگران صحنه سیاسی سودان از جمله مخالفان در تماس هستند.

دولت روسیه در ماه‌های قبل که اعتراضات سیاسی گسترده به برکناری و بازداشت عمر البشیر و به قدرت رسیدن شورای نظامی منجر شد در مورد بحران سودان سکوت کرده بود.

پس از برکناری عمر البشیر در ماه آوریل معترضان اعلام کردند که تا به قدرت رسیدن یک حکومت غیرنظامی به مبارزه ادامه خواهند داد. در هفته‌های گذشته مخالفان و شورای نظامی انتقالی در مورد ترکیب و نحوه تشکیل یک دولت انتقالی مذاکره کردند ولی پس از سرکوب مخالفان در روز دوشنبه این مذاکرات قطع شد.

مخالفان خواستار نقش کمتر نظامیان در دولت انتقالی هستند ولی به نظر می‌رسد سران ارتش سودان حاضر نیستند قدرت را واگذار کنند.

منبع: خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG