لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

محکومیت جهانی خشونت در سودان؛ دست کم «۳۵ تن کشته شدند»


درگیریهای روز دوشنبه در خارطوم.
درگیریهای روز دوشنبه در خارطوم.

به دنبال حمله نیروهای نظامی و امنیتی به مخالفان در خیابان‌های خارطوم در روز دوشنبه که بیش از ۳۵ کشته برجای گذاشت، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه افریقا و کاخ سفید از کاربرد خشونت علیه معترضان در سودان انتقاد کرده‌اند.

مخالفان می‌گویند، نیروهای امنیتی و نظامی سودان با حمله به محل تحصن مخالفان در شهر خارطوم، چادرهای آنها را به آتش کشیدند و به سوی معترضان شلیک کردند.

منابع پزشکی در خارطوم می‌گویند، در این درگیری‌ها دست کم ۳۵ نفر کشته شده و صدها نفر زخمی شدند. اکثر کشته شدگان و مجروحان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

برخی از گزارش‌ها حاکی است که نیروهای نظامی در یک بیمارستان به سوی مخالفان آتش گشودند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خشونت علیه معترضان را محکوم کرده وخواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شده است.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای نسبت به گزارش‌ها درباره تیراندازی ماموران در یک بیمارستان در خارطوم ابراز نگرانی کرده است.

لغو همه توافق‌ها با معترضان

ژنرال عبدالفتاح عبدالرحمن برهان، رهبر شورای نظامی سودان بامداد سه شنبه مخالفان را به آغاز درگیری متهم کرد و گفت، آنها به دنبال حذف گروه‌های اجتماعی از دولت انتقالی بودند.

ژنرال عبدالفتاح عبدالرحمن برهان اضافه کرد: کلیه توافق هایی که با معترضان حاصل شده بود لغو می شوند و انتخابات طی هفت ماه آینده برگزار خواهد شد.

معترضان و گروه های مخالف پس از تظاهرات گسترده توانستند عمر البشیر را مجبور کنند که از مقام ریاست جمهوری کناره گیری کند. اما معترضان پس از این موفقیت، به حضور در خیابان ادامه دادند و از نظامیان خواستند تا به پادگان ها بازگردند. آنها خواستار انتقال قدرت از نظامیان به یک دولت غیرنظامی و منتخب هستند.

محمد یوسف المصطفی، سخنگوی یکی از احزاب مخالف سودان نیز گفته است: این نقطه عطفی حساس در انقلاب ماست. شورای نظامی تصمیم به رویارویی و درگیری گرفته است.

محمد یوسف المصطفی اضافه کرده است: آنها جنایت‌کارند و می بایست مانند عمرالبشیر با آنها برخورد کرد. الان وضعیت به جایی رسیده است یا آنها یا ما، راه دیگری وجود ندارد.

واکنش‌های بین المللی

جان بولتون،مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی نوشته است: حمله خشونت بار نیروهای امنیتی سودان به تظاهرکنندگان که دست به اعتراضی مسالمت آمیز زده‌اند اقدامی شنیع بود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از شورای نظامی سودان خواست به حق مخالفان برای تظاهرات مسالمت احترام بگذارد.

اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خشونت علیه معترضان، خواستار خویشتنداری شورای نظامی سودان شده و از این شورا خواسته است به حقوق تظاهرکنندگان احترام بگذارد.

اتحادیه آفریقا نیز در بیانیه‌ای،خشونت علیه معترضان در خارطوم را محکوم کرده و خواستار تحقیق مستقل و شفاف در این زمینه شده است.

یک سخنگوی شورای نظامی حاکم روز دوشنبه گفته بود، هدف اصل عملیات نیروهای امنیتی منطقه ای در جوار محل تحصن بوده که به دلیل خلافکاری مشکل آفرین شده است. به گفته او دلیل بروز درگیری ها حرکت عده ای از مردم از این نقطه به محل اصلی تحصن بوده است.

اختلاف اصلی معترضان و شورای نظامی حاکم بر سر ترکیب و ریاست شورایی است که قرار است در دوران انتقالی کشور را اداره کند و فرماندهان عالی رتبه ارتش حاضر نیستند قدرت را واگذار کننند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز، الجزیره، خ/ت
XS
SM
MD
LG