لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

عمر البشیر به قتل تظاهرکنندگان متهم شد؛ دو کشته در درگیری‌های خارطوم


عمر البشیر که ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد در ۲۲ فروردین در پی گسترش اعترضات توسط ارتش برکنار و بازداشت شد.
عمر البشیر که ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد در ۲۲ فروردین در پی گسترش اعترضات توسط ارتش برکنار و بازداشت شد.

ساعاتی پس از توافق رهبران مخالفان و نظامیان در سودان بر سر دولت انتقالی در دوشنبه ۲۳ اردیبهشت، در درگیری بین افراد مسلح و معترضان در خارطوم، پایتخت سودان، یک تظاهرکننده و یک افسر ارتش کشته شدند.

دادستان عمومی سودان هم در همین روز عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع این کشور، را به مشارکت در کشتار تظاهرکنندگان متهم کرده است.

در بیانیه دادستان عمومی سودان آمده است: عمر البشیر و دیگران در قتل تظاهرکنندگان در اعتراضات اخیر مشارکت داشتند.

تظاهرات علیه عمر البشیر که ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد از ماه دسامبر (آذرماه) آغاز شد ودر ۲۲ فروردین در پی گسترش اعترضات ارتش او را برکنار و بازداشت کرد.

پس از سرنگونی عمر البشیر یک شورای نظامی قدرت را دردست گرفت. اما معترضان خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان هستند. به همین دلیل اعتراضات در هفته های اخیر ادامه داشته است.

تیراندازی و درگیری

تظاهرکنندگان در اطراف پادگان های نظامی در خارطوم تجمع کرده‌اند تا از این طریق مقام‌های نظامی را وادار کنند قدرت را به غیرنظامیان منتقل کنند.

شورای نظامی سودان دوشنبه اعلام کرده است، شامگاه دوشنبه افرادی به سوی تجمع کنندگان آتش گشودند که یک افسر کشته و سه سرباز نیز زخمی شده اند. منابع بیمارستانی در خارطوم نیز گفته‌اند، شماری از غیر نظامیان نیز در این تیراندازی زخمی شده‌اند.

شورای نظامی مخالفان مسلح را متهم کرده است که از پیشرفت به دست آمده در مذاکرات با معترضان برای تشکیل دولت انتقالی ناراحتند و به همین دلیل به سوی معترضان آتش گشودند.

تظاهرکنندگان نیز می‌گویند، نیروهای وابسته به حکومت گذشته و عمر البشیر آغازگر درگیری بودند.

رویترز می‌گوید، شورای نظامی و مخالفان قرار است روز سه شنبه دیدار دیدار کنند تا در خصوص دو موضوع تقسیم قدرت بین نظامیان و مخالفان در دولت انتقالی و همچنین طول دوره دولت انتقالی مذاکره کنند.

در همین حال نیروهای نظامی کوشیدند تا روز دوشنبه معترضان را در خیابان‌های خارطوم متفرق کنند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG