لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

بست نشینی احمدی‌نژاد و هوادارانش در اعتراض به زندانی‌شدن بقایی و مشایی


محمود احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد

گزارش شده بدنبال بی‌نتیجه‌بودن نامه‌ محمود احمدی‌نژاد به رهبر جمهوری اسلامی درباره وضعیت حمید بقایی در زندان، رئیس دولت‌های نهم و دهم به همراه حامیانش در امام‌ زاده صالح تجریش تهران بست نشستند.

وب‌سایت دولت بهار، نزدیک به احمدی‌نژاد با انتشار این خبر و تصاویر این بست‌نشینی، نوشته که احمدی‌نژاد در مراسم «بست‌نشینی و قرائت دعا برای آزادی همه زندانیان بی‌گناه و مظلوم، در امام زاده صالح تجریش حضور یافت.»

در شماری از پلاکاردهایی که در دست تجمع‌کنندگان دیده می‌شود٬ اسامی افرادی نوشته شده که به نظر می‌رسد از هواداران رئیس جمهور سابق ایران هستند و بازداشت شده‌اند.

این بست‌نشینی پس از آن صورت می‌گیرد که احمدی‌نژاد طی نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به وضعیت «وخیم» حمید بقایی، معاون سابق خود در زندان بر اثر اعتصاب غذا هشدار داد.

وی در این نامه نوشته بود که رهبر جمهوری اسلامی «می‌داند» که حمید بقایی، «بی‌گناه و پاک است و کوچکترین تخلف مالی و یا سوءاستفاده نداشته است.»

رئیس دولت‌های نهم و دهم وی در ادامه نامه خطاب به خامنه‌ای آورده که بر اساس «شنیده‌ها»، به‌دلیل «اعتصاب غذا»، شرایط جسمی بقایی «رو به وخامت است» و او «انتظار دارد (علی خامنه‌ای) با دستوری قاطع از بروز فاجعه‌ای بزرگ و خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری» کند.

وب‌سایت دولت‌بهار همچنین روز چهارشنبه (هشتم بهمن) یادداشتی از محمود احمدی‌نژاد منتشر کرده که وی در آن نوشته که امنیت ملی کشور در گرو «رضایت‌مندی مردم از شرایط زندگی و برخورداری از حقوق اساسی، آزادی، عدالت، کرامت و رفاه» است.

«اعتماد و باورمندی عمومی به صداقت و کارآمدی کارگزاران نظام و ساختارهای اداره کننده کشور در تامین خواست مردم» و نیز «احساس تعلق به میهن و سرافرازی از هویت ملی و امید به آیندۀ بهتر» نیز از دیگر مولفه‌های مورد نظر وی در تامین امنیت ملی است.

وی همچنین افزوده که «استفاده از قدرت نظامی صرفاً زمانی موثر و کارآمد است که سه پایه اصلی {مورد اشاره} در امنیت ملی به قدر کافی برای جلب حمایت و مشارکت عمومی در دفاع از هویت، تمامیت و استقلال ملت و کشور مستحکم باشند.»

احمدی‌نژاد به کنایه نوشته است: «کسانی‌که با عملکردهای خود، این سه اصل را تضعیف و تخریب می‌کنند و در همان حال به بهانه صیانت از امنیت ملی، آشکارا به نقض حقوق اساسی مردم می‌پردازند، خود عامل اصلی تهدید و اخلال در امنیت ملی و فرصت دادن به دشمنان محسوب می‌شوند.»

پس از دادگاهی شدن و بازداشت حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی٬ مدیران ارشد دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، وی دو نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

وی در این نامه‌ها ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه، تعیین تکلیف نهادهای موازی، تأسیس دادگاه قانون اساسی و خروج نیروهای مسلح از امور سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی شده است.

احمدی‌نژاد بارها در نامه‌ها و ویدیوهای خود گفته که قوه قضائیه «به طور کامل از مسیر عدالت خارج شده است.» وی در یکی از نامه‌هایش نیز خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که۴۰ سال است هیچ نوع آزادی نداریم.

با وجود اظهارنظرهای تند محمود احمدی‌نژاد، قوه قضائیه تاکنون با وی برخوردی نداشته و به بازداشت نزدیکان وی اکتفا کرده است.

محمدرضا باهنر، از چهره‌های شاخص اصولگرا و دبیر کلی جامعه مهندسین نیز درباره احمدی‌نژاد گفته که «او کامپیوتری است که ما خیلی نرم‌افزارش را نمی‌شناسیم.»

آقای باهنر افزوده است: «می‌ترسیم به کیبوردش نزدیک شویم. شاید اصلاً چیز دیگری شود. در مسیر خودش سعی می‌کند کار را هوشمندانه جلو ببرد اما دارای آخر و عاقبت خیری نیست. انشاءا... خدا آخر و عاقبت همه را به خیر کند.»

حسین دهقان، مشاور دفاعی رهبر جمهوری اسلامی هم گفته که «احمدی‌نژاد الان درب مسجد است. نه می‌شود کند و نه می‌شود سوزاند. در دوران حکومتش هم همین بود.»

حمید بقایی که از سوی قوه قضائیه به خاطر ارتکاب اختلاس و تضییع وجوه و اموال دولتی به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده، ۲۲ اسفندماه برای گذراندن محکومیتش بازداشت و به زندان منتقل شد. به گفته هواداران وی، او از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز دو روز پس از آن که حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد،بازداشت شد.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای و مطبوعاتی احمدی‌نژاد نیز در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشته که «برخی از مقامات قضایی، با اشاره به اعتصاب غذای آقای بقایی ادعا کرده‌اند که هرگونه اتفاق ناشی از اعتصاب غذای زندانی، یک خودکشی محسوب می‌شود و مسئولیت آن با خود اوست.»

وی اضافه کرده که «این اظهارات اگر صحت داشته باشد، برآمده از نوعی بی‌اطلاعی دردناک یا تلاشی تاسف بار در جهت القائات سوء به افکار عمومی محسوب می‌شود، زیرا برپایه این کج‌اندیشی، امام حسین و یاران مظلومش نیز در حادثه عاشورا، دست به خودکشی زده‌اند.»

جوانفکر اتهام‌ها علیه بقایی را «پوچ» توصیف کرده و نوشته که «دستگاه قضایی مکلف به آزادی آقای حمید بقایی از زندان و اعاده دادرسی است. انجام این اقدام تکلیفی در دستگاه قضایی، موجب نجات آقای حمید بقایی از یک حادثه ناگوار و قریب‌الوقوع در زندان و رهایی کشور از تبعات سنگین آن خواهد شد.»

مشاور سابق احمدی‌نژاد در همین حال مسئولیت «مستقیم» اعتصاب غذای بقایی را بر عهده قوه قضائیه دانسته است.

با استفاده از گزارش‌های دولت‌ بهار٬ خبرآنلاین و رادیو فردا؛ ب.ب
XS
SM
MD
LG