لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

احمدی‌نژاد از آیت‌الله خامنه‌ای خواست سخنانش درباره «آزادی بیان» را به قوه قضائیه ابلاغ کند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، در نامه جدیدی به رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه ظاهرا قوه قضائیه سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای درباره آزادی بیان را قبول ندارد، خواستار برگزاری محاکمات به صورت علنی و تعیین شدن مرجعی برای رسیدگی به تخلفات دستگاه قضایی شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی نوروزی‌اش در شهر مشهد گفته بود: «آزادی فکر و آزادی بیان هست، هیچ‌کس به خاطر مخالفت با نظر حکومت مورد فشار و تعدی قرار نگرفته، هر کس ادعا کند دروغ گفته‌است».

محمود احمدی‌نژاد در نامه جدیدش که روز جمعه سوم اسفند در وبسایت «دولت بهار» منتشر شد، مشخصا به بازداشت دو تن از نزدیکانش و همچنین چند تن از هواداران جوانش اشاره کرده است.

او در مورد بازداشت معاون خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «مورد جناب آقای حمید بقایی، از مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم را کاملاً در جریان هستید».

حمید بقایی که به جرائم مرتبط با فساد مالی به پانزده سال زندان محکوم شده است هفته گذشته به زندان منتقل شد و به گفته هوادارانش، از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

محمود احمدی‌نژاد همچنین به بازداشت اخیر مشاور خود، اسفندیار رحیم‌مشایی، نیز اعتراض کرده و گفته است که او «صرفاً به دلیل اعتراض به تخلفات و ظلم آشکار قوه قضائیه در بازداشت است و بدون حضور وکیل و بازپرس تحت بازجویی‌های شدید قرار دارد».

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران در ماه‌های اخیر بارها از قوه قضائیه، دولت حسن روحانی و برخی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی انتقاد کرده و نامه‌هایی به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

او در نامه جدیدش صریحا تأکید کرده است که «اندیشه رسمی حاکم بر کشور» با «اندیشه‌های والا در زمینه آزادی و عدالت» مغایر است.

رهبر جمهوری اسلامی یک روز پیش‌تر در مشهد گفته بود: «عده‌ای بی انصافی می‌کنند. از آزادی موجود استفاده می‌کنند و به دروغ می‌گویند که آزادی وجود ندارد. رادیوهای بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب می‌دهند. واقع قضیه این نیست».

شمار زیادی از نهادهای دفاع از حقوق بشر بارها مقامات جمهوری اسلامی را به نقض میثاق‌های بین‌المللی برای آزادی بیان متهم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند.

این نهادها در این رابطه از موارد متعددی چون حصر خانگی برای مخالفان، بازداشت هزاران نفر از معترضان خیابانی، و سرکوب گسترده در دانشگاه‌ها و دیگر نهادها نام می‌برند.

محمود احمدی‌نژاد در نامه جدید خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، نوشته است: «در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان و مردم از زن و مرد به همین دلایل و بعضاً اظهار نظر در فضای مجازی در زندان به سر می‌برند و دستگاه قضایی در برخورد با آنها نه تنها اصول مسلم قانون اساسی بلکه حتی بسیاری از قوانین عادی را که متأسفانه به جای مردم کاملاً به نفع دستگاه قضایی نوشته شده‌اند، زیر پا گذاشته و می‌گذارد.»

این اعتراض محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که نهادهای حقوق بشری داخل و خارج از کشور در دوران ریاست‌جمهوری خود وی به کرّات از نقض حقوق و آزادی بیان شهروندان انتقاد کرده و نسبت به سرکوب شدید اعتراضات به‌ویژه در بازداشتگاه‌هایی مانند کهریزک اعتراض کرده‌اند.

با این حال وی در ماه‌های اخیر در جمع تعدادی از دانشجویان گفته است که «برخی از مسائل را نمی‌دانستیم. واقعاً نمی‌دانستیم و بعداً مطلع شدیم».

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این به‌طور تلویحی محمود احمدی‌نژاد و طیف نزدیک به او را متهم کرده بود که «کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند» و گفته بود: «کسانی که همه امکانات کشور دست‌شان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند».

احمدی‌نژاد که پیش از این دست‌کم سه نامه دیگر به رهبر جمهوری اسلامی نوشته، در نامه جدید خود بدون اشاره به جزئیات گفته است: برخی افراد «از اینکه حقایقی را با حضرتعالی مطرح می‌نمایم برآشفته می‌شوند و سیل توهین و اتهام را روانه می‌دارند».

محمود احمدی‌نژاد در نامه خود سه پیشنهاد ارائه کرده و از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته است تا اظهارات اخیرش درباره «حق آزادی مردم» را به دستگاه قضایی ابلاغ کند؛ تمامی محاکمات «مگر در موارد معین شده در قانون اساسی» به طور علنی برگزار شود؛ و «یک مرجع صالح و مستقل و مورد اعتماد مردم» برای رسیدگی به شکایات از تخلفات دستگاه قضایی تعیین گردد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این بارها نامه‌های را علیه قوه قضائیه جمهوری اسلامی و برخی دیگر مسئولان برای علی خامنه‌ای ارسال کرده و حتی گفته است که ۴۰ سال است هیچ نوع آزادی نداریم.

XS
SM
MD
LG