لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

خامنه‌ای: کسانی که همه امکانات کشور دستشان بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۶ دی، افرادی را متهم کرد که «کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند» و گفت: «کسانی که همه امکانات کشور دستشان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی این مطلب را بامداد چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیان کرد.

علی خامنه‌ای در سخنان خود از فرد یا افراد مشخصی نام نبرد اما این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، به همراه نزدیکان خود، در پی رویارویی با مشکلات دادگاهی و قضایی، با قوه قضائیه دچار درگیری لفظی شده و حالت اپوزیسیونی به خود گرفته‌اند.

انتقاد شدید رهبر جمهوری اسلامی از احمدی‌نژاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:26 0:00
لینک مستقیم

علی خامنه‌ای در سخنان تازه خود گفت: «این‌ها دشمن را شاد می‌کنند به قیمت ناامید کردن مردم و نسل جوان؛ بخصوص کسانی که همهٔ امکانات مدیریتی، یا امروز دستشان است یا دیروز دستشان بوده، فرقی نمی‌کند؛ تمام امکانات دست این‌ها بوده یا هست و آن‌وقت به قول فرنگی‌مآبان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند.»

وی همچنین گفت «امروز این‌ها می‌گویند و شب در در رادیوی انگلیس و رادیوی آمریکا بازتاب وسیعی پیدا می‌کند، این‌ها دشمن را شاد می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی، و دیگر مقام‌های ایرانی از «دشمن» یا «دشمنان» برای توصیف آمریکا و یا اسرائیل استفاده می‌کنند. این در حالی است که مقام‌های این دو کشور بارها گفته‌اند که با مردم ایران دشمنی ندارند.

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: «این کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند. اینها باید پاسخگو باشند.»

او در ادامه گفت: «بنده‌ای که امکانات در اختیارم است نمی‌توانم مدعی باشم، باید پاسخگو باشم که چه کردم با این امکانات. به جای اینکه پاسخگویی کنم، نقش مدعی را علیه این و آن بازی کنم، مردم قبول نمی‌کنند این را. حالا ممکن است کسی فکر کند در مردم تأثیر می‌گذارد. مردم هم آگاهند و نمی‌پذیرند این را.»

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد: «این‌ها تقوا ندارند؛ آن کسانی که کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند تقوا ندارند. این‌ها دینشان سیاسی است؛ به‌جای آنکه سیاستشان دینی باشد، دینشان سیاسی‌کاری است.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد گفته است که «مردم» صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، را «نمی‌خواهند» و «فریاد مردم از ظلم برخی عناصر قضایی به آسمان است».

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین پیش از این در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از عملکرد قوای سه‌گانه کشور انتقاد کرده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در ادامه سخنانش گفت: «اینکه برداریم همین‌طوری بی‌هوا این قوه و آن قوه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم، اینکه هنری نیست. هر بچه‌ای هم می‌تواند سنگ بردارد و شیشه‌ها را بشکند؛ اینکه هنری نیست. هنر این است که انسان منطقی و منصفانه حرف بزند و برای قدرت‌یابی حرف نزند و خدا را در نظر داشته باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال گفت: «البته دستگاه قضائی ما بدون ایراد نیست، من از اشکالاتی که در قوهٔ قضائیه و مجریه است، بی‌اطلاع نیستم، اطلاع من شاید بیش از خیلی‌های دیگر است، لکن نقاط مثبت را هم می‌بینم ... حق نداریم همه را با یک چوب برانیم.»

او در ادامه اما، با ذکر این‌که « تهمت و لجن‌پراکنی حرام است»، افزود: «نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد در دهه بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور.»

پرونده‌های قضایی سه تن از نزدیکان احمدی‌نژاد که در دولت‌های قبلی او دست‌اندرکار بودند هم‌اینک با اتهامات مالی و غیره در دست بررسی است و همین امر انتقاد شدید احمدی‌نژاد و نزدیکان او در وضعیت کشور را در پی داشته است.

در ادامه همین روند، آقای احمدی‌نژاد در یک متن مفصل که روز یکشنبه چهارم دی در سایت «دولت بهار» منتشر شد، خواستار «تعطیل کردن بازداشتگاه‌های اختصاصی»، «انحلال حفاظت اطلاعات قوه قضائیه» و «منع کامل مقامات قضایی از دخالت در امور سیاسی و اتخاذ مواضع سیاسی» شد.

شماری از منتقدان محمود احمدی‌نژاد می‌گویند چرا وی در دوران ریاست جمهوری‌اش در مقابل اقدامات قوه قضائیه و سرکوب‌های سال ۱۳۸۸ سکوت کرده بود.

اظهارات کم‌سابقه علی خامنه‌ای مبنی بر «پاسخگو» بودن «کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده» در حالی بیان می‌شود که با وجود اطلاع‌رسانی مکرر نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی در خصوص تخلفات گسترده دولت‌های احمدی‌نژاد و خسارت‌های فراوان اقتصادی که در آن دوره به ایران زده شد، رهبر جمهوری اسلامی تاکنون در این زمینه سکوت پیشه کرده بود.

در موضوع سرکوب‌های معترضان به نتیجه اعلام‌شده انتخابات ۸۸ نیز که در آن، احمدی‌نژاد با مخالفان درگیر شده بود، آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد که «نظر آقای رئیس جمهور [احمدی‌نژاد] به نظر بنده نزدیک‌تر است.»

.....................................

با استفاده از خبرگزاری ایسنا. پ.پ

XS
SM
MD
LG