لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۷

گزارش ویدئویی خبرگزاری قوه قضائیه علیه حمید بقایی


حمید بقایی هفته گذشته برای اجرای پانزده سال حبس بازداشت و به زندان منتقل شد.
حمید بقایی هفته گذشته برای اجرای پانزده سال حبس بازداشت و به زندان منتقل شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ۲۷ اسفند با انتشار گزارشی ویدئویی درباره حمید بقایی، معاون رئیس جمهوری در دولت احمدی‌نژاد، به مواردی اشاره کرده و آنها را «بخشی از مستندات جرائم بقایی» خوانده است.

در دو گزارش ویدئویی که میزان منتشر کرده و زمان آنها در مجموع حدود هشت دقیقه است، اشاره‌هایی به «سندسازی‌های صوری»، «اختلاس» و «کیف میلیاردی» شده است.

در ویدئوهای خبرگزاری میزان با اشاره به اینکه پرونده حمید بقایی دارای «ابعاد پیدا و پنهان» است، گفته می‌شود که وی بخشی از تخلفاتش را در سازمان میراث فرهنگی و بخشی دیگر را در نهاد ریاست جمهوری انجام داده است.

وبسایت موسوم به «دولت بهار»، وابسته به هواداران محمود احمدی‌نژاد، در واکنشی به انتشار این ویدئوها نوشت: خبرگزاری قوه قضائیه «نه تنها توفیقی در رسیدن به مقصود خود نداشت، بلکه هم از نظر حقوقی و هم از نگاه اخلاقی حیثیت دستگاه قضا را مورد خدشه قرار داد».

در ویدئوهایی که خبرگزاری میزان منتشر کرده است کسانی که چهره‌های آنان دیده نمی‌شود و «معاونان و مدیران سابق بقایی در سازمان میراث فرهنگی» معرفی می‌شوند می‌گویند که او آنها را مجبور به «سندسازی صوری» می‌کرد.

در این ویدئوها همچنین گفته می‌شود که حمید بقایی پس از محاسبه هزینه‌های پروژه‌ها٬ «مبلغی که می‌خواست بردارد را اضافه می‌کرد و بعد دستور پرداخت می‌داد» و شرکت‌های تابعه نیز «پس از برداشتن هزینه خود٬ ۶۰ تا ۷۰ درصد پول را به بقایی برمی‌گرداند».

در قسمت‌هایی از این ویئوها نیز به تنظیم شدن قراردادها «به نام بستگان و دوستان نزدیکش همچون همسر دوم٬ برادر و زن‌برادر خود» اشاره شده است.

در گزارش خبرگزاری میزان به «تبانی‌های» دیگر حمید بقایی نیز اشاره شده است اما وبسایت وابسته به محمود احمدی‌نژاد نوشته است: «دستوردهندگان و سازندگان فیلم زحمتی به خود نداده‌اند تا حداقل حکم دادگاه خودشان را در این باره مطالعه کنند» زیرا به نوشته آنها، دادگاه تجدید نظر در موضوع اتهام «تبانی در معاملات دولتی» حکم به برائت حمید بقایی داد.

در گزارش تصویری خبرگزاری رسمی قوه قضائیه همچنین گفته می‌شود که حمید بقایی برای حفظ اسرار خود تمامی «جابه‌جایی‌های مالی را به صورت نقدی و به وسیله کیفی سیاه‌رنگ انجام می‌داد» و این کیف پس از سپرده شدن به «صندوق امانتی بانک» کشف و «در حضور دادستان باز می‌شود».

به گزارش میزان، این کیف حاوی ۱۷۰ سکه٬ اوراق مشارکت٬ دلار و یورو به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

گزارش ویدئویی میزان در حالی منتشر می‌شود که حمید بقایی بارها خواستار برگزاری علنی دادگاهش شده بود و جلوگیری از ورود محمود احمدی‌نژاد به دادگاهش را نشانه‌ای از غیرعلنی بودن آن دانسته بود.

حمید بقایی، یکی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، پس از آنکه به پانزده سال زندان محکوم شد هفته گذشته به زندان منتقل شد و به گفته هوادارانش، از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد که او نیز بازداشت شده است، روز پنج‌شنبه حکم دادگاه علیه حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران نیز در واکنش به زندانی شدن حمید بقایی، با انتقاد دوباره از قوه قضائیه، مسئولان این نهاد را «پیشانی‌سفیدان فساد» خواند.

برگزاری دادگاه حمید بقایی با حاشیه‌هایی نیز همراه بود و او چند بار از شرکت در جلسات دادگاه خودداری کرد یا با زنبیلی از اسناد در آنها حاضر شد. او همچنین در اعتراض به روند دادگاه به همراه محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی در حرم عبدالعظیم در شهرری «بست نشست».

محمود احمدی‌نژاد پس از فشارها به مدیران سابقش و بازشدن پرونده‌های قضایی برای آنها٬ چندین بار به آیت‌الله خامنه‌ای نامه نوشته و خواستار انجام اصلاحات اساسی در کشور٬ از جمله در نهادهای زیرمجموعه رهبری شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد که نظر محمود احمدی‌نژاد به او نزدیک‌تر است.

با استفاده از گزارش‌های میزان، دولت بهار و رادیو فردا / ب.خ / ج
XS
SM
MD
LG