لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۹

دور نشاندن احمدی‌نژاد از خامنه‌ای در شام‌ غریبان


محمود احمدی‌نژاد در منتهی الیه سمت راست تصویر، بسیار دور از علی خامنه‌ای نشسته است.
محمود احمدی‌نژاد در منتهی الیه سمت راست تصویر، بسیار دور از علی خامنه‌ای نشسته است.

آیا علی خامنه‌ای در مراسم «شام غریبان» سال ۱۳۹۷ که شامگاه چهارشنبه در حسینیه «امام خمینی» برگزار شد٬ پاسخ تمام نامه‌ها٬ ویدئو‌ها٬ سخنرانی‌ها و درخواست‌های محمود احمدی‌نژاد را داده است؟

در تصاویری که از این مراسم منتشر شده٬ محمود احمدی‌نژاد با فاصله قابل توجهی از رهبر جمهوری اسلامی نشسته است و همین مسئله با واکنش تند حامیان احمدی‌نژاد روبه‌رو شده است.

در تصاویر منتشر شده از این مراسم٬ بین رئیس دولت‌ دهم با رهبر جمهوری اسلامی دست‌کم شش مقام یا مأمور امنیتی و حفاظتی نشسته‌اند و برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم به تجزیه و تحلیل این فاصله پرداخته‌اند.

حسینیه «امام خمینی» محل برگزاری بسیاری از برنامه‌ها و مراسم‌هایی است که رهبر در طول سال برگزار می‌کند و محل استقرار مدعوین در این برنامه‌ها٬ می‌تواند گویای میزان دوری و یا نزدیکی آنها به رهبر باشد.

احمدی‌نژاد زمانی که رئیس دولت‌های نهم و دهم بود٬ حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی را با خود داشت و در بسیاری از برنامه‌های این حسینیه کنار رهبر می‌نشست که نشان از جایگاه ممتازش داشت.

احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاستش بر قوه مجریه٬ همچنان جایگاها نزدیکش به رهبر را حفظ کرد٬ اما در چند سال اخیر به تدریج این جایگاه را از دست داد و در شام غریبان امسال به کمترین حد خود رسید.

از نامه‌های تند٬ فیلم‌های افشاگرانه و سخنرانی‌های تند و تیز احمدی‌نژاد علیه قوه قضائیه و سپاه پاسداران که در ماه‌های اخیر منتشر شده٬ به عنوان مجموعه عوامل تنزل این جایگاه نام برده می‌شود.

این موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد پس از آن شدت گرفت که حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی دو تن از یاران نزدیکش بازداشت٬ محاکمه و زندانی شدند.

رئیس دولت دهم در ارتباط با این دو نفر و برخی مسائل دیگر٬ نامه‌هایی نیز خطاب به رهبر نوشت که محتوای جنجال‌برانگیزی داشت که خامنه‌ای دست‌کم پاسخ هیچ‌یک از آنها را تاکنون به طور علنی نداده است.

واکنش رهبر به این مجموعه خواسته‌های احمدی‌نژاد در «شام غریبان» سال ۹۷ شکل دیگری به خود گرفت و با دورنشینی رئیس دولت دهم در حسینیه «امام خمینی»٬ منجر به خشم حامیان احمدی‌نژاد شده است.

محمدصالح مفتاح٬ مدیر سایت خبری «فردا» که از حامیان محمدباقر قالیباف محسوب می‌شود٬ نخستین کسی بود که درباره این فاصله گزارش کرد که «امشب احمدی‌نژاد اومده عزاداری بیت رهبری. دورتر نشسته؛ اما احتمالاً اجازه نداده‌اند نزدیک رهبری بنشیند. قبل از مراسم هم تذکر دادند له یا علیه میهمانان مراسم شعار ندهید».

علیرضا متاجی٬ مسئول روابط عمومی «کمیته صیانت از منافع ایران» هم تصاویری از «سیرِ دورنشاندنِ احمدی‌نژاد توسط مسئولان دفتر رهبری در مجالس عزاداری رهبر» طی سه سال اخیر را منتشر و نسبت به این اقدام انتقاد کرد.

متاجی توییت کرد که «سال به سال، دفتر رهبری فاصله‌ها را بیشتر کرده‌؛ مدیریت این جزئیات و پیام‌های مخابره‌ شده از دیدارهای آیت‌الله خامنه‌ای، با چه شخص و یا جریانی است؟»

او نوشته «تا آنجا که می‌دانیم، ظاهرا، دورنشاندن‌ها و نزدیک‌ نشاندن‌ها در دیدارهای رهبری، برنامه‌ریزی شده‌ است. سوال اینجا‌ست که چه‌ کسی و یا جریانی مسئول مدیریت پیام‌های مخابره‌ شده از این دیدارهاست؟ این ادراک‌‌سازی‌ها جزئی از طرح آیت‌الله خامنه‌ای است یا خیر؟»

سعید نجفی اصلی هم که خود را دانشجوی دانشگاه زنجان معرفی کرده٬ درباره این فاصله نوشته «چرا بین این همه مسئول فقط جای نشستن احمدی‌نژاد سوژه‌ی رسانه‌ها می‌شود؟ این نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد تأثیرگذارترین سیاستمدار ایران است.»

کاربر دیگری به نام «یوسف» چنین توییت کرده که «احمدی‌نژاد همین‌طور داره از صندلی رهبر دورتر می‌شه، دفعه بعد می‌شینونش جلوی در بیت.»

منصور قنواتی٬ مدیر مسئول پایگاه خبری «بهارنیوز» هم توییت کرده که «پس از صدور احکام سنگین برای نزدیکانش، امشب احمدی‌نژاد رسما به حاشیه رانده شد. قاعدتا مرحله بعدی حصر خانگی‌اش خواهد بود.»

قنوانی نوشته «عضویت در مجمع تشخیص مانع این امر [حصر] نخواهد بود. میرحسین هم زمانی که حصر شد عضو مجمع بود.»

کاربر دیگری به نام «عدالت» چنین توییت کرده که «حضور احمدی‌نژاد یک عمل است و تعیین موقعیت نشستن او در مراسم عزاداری بیت رهبری یک عکس‌العمل همچنان‌ که نامه‌های خیرخواهانه‌ احمدی‌نژاد به رهبری عمل است و دستگیری اطرافیان او عکس‌العمل!»

احمد عمویی یکی دیگر از حامیان احمدی‌نژاد است که نوشته «نشسته‌اید و فاصله‌ها را وجب می‌کنید؟! فهمتان از مفاهیم دینی در همین حد می‌باشد؟! فاصله اعمالمان را با اصول بسنجیم؛ فاصله تا عدالت تا حق الناس تا رعایت بیت‌المال، تا مردم و تا خدا ما که اهل‌بیت را ندید‌ایم٬ اما در قول و فعل، آقای دکتر احمدی‌نژاد را شبیه‌تر یافتیم.»

عبد‌الرضا داوری از حامیان و نزدیکان احمدی‌نژاد هم نوشته «تصوير حضور دكتر احمدی‌نژاد در بيت رهبری را بايد در كنار تصاوير وی در تجمعات مردمی نظير حصارك معنايابی كرد.»

داوری نوشته «مردی با محبوبيت بی‌نظير، در شرايطی كه براندازان نظام دندان تيز كرده‌اند، ظرفيت بالای مردمی خود را خارج از چارچوب احزاب و نهادهای قدرت، بی‌واسطه در اختيار نظام قرار می‌دهد.»

سعید صدرائیان هم توییت کرده «اینکه دور نشستن احمدی‌نژاد از آقا رو تحلیل می‌کنید حرفی نیست ولی تحمل داشته باشید که اونوقت نزدیک نشستن‌ها رو هم می‌شه تحلیل کرد. کلا هر ربط و بی‌ربطی رو هم می‌شه تحلیل کرد.»

فائزه اکبرشاهی هم نوشته «در مراسم شام غریبان، احمدی‌نژاد میهمان رهبرانقلاب بود. نفس حضور احمدی‌نژاد در این مراسم قطعاً پیام روشنی داشت برای منصفان و دغدغه‌مندان. بنابراین اندازه گیری جایگاه نشستن افراد، تنها زیر سؤال بردن شان و منزلت میزبان و صاحب این عزاست.»

در این بین هم حساب رسمی توییتر احمدی‌نژاد هم بدون هیچ تفسیر و توضیحی یکی از همین تصاویر جنجالی را منتشر کرده و ذیل آن خبر از شرکت رئیس دولت دهم در «شام غریبان» بیت رهبری خبر داده است.

XS
SM
MD
LG