لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

متیس اتهام ایران درباره نقش آمریکا در حملات مرگبار اهواز را «مضحک» نامید


جیم متیس
جیم متیس

وزیر دفاع ایالات متحده، اتهام تهران به کشورش در مورد دست‌داشتن در حملات مرگبار در اهواز را «مضحک» توصیف کرد و گفت نگران تهدید سپاه پاسداران در مورد واکنش نشان‌دادن به آمریکا نیست.

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، دوم مهر ماه در جمع خبرنگاران، اتهام‌های واردشده از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به ایالات متحده، و نیز اظهارات جانشین فرمانده سپاه در مورد واکنش به آن‌ها را رد کرد.

حمله اهواز که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله تروریستی نامیده شده، به کشته‌شدن دست‌کم ۲۵ نفر انجامید.

ساعاتی پس از انجام این حملات، مقام‌های جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی شماری از کشورهای منطقه و جهان گرفتند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت عوامل این حمله «دست‌شان در جیب سعودی و امارات متحده عربی است». در همان روز حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، عربستان، آمریکا و اسرائیل را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرد و هشدار داد منتظر واکنش «سخت» ایران باشند.

آقای متیس به خبرنگارانی که در ساختمان وزارت دفاع کشورش حضور داشند، گفته است نگران تهدیدهای ایران نیست: «آن‌ها تا کنون حداقل سه کشور و فکر می‌کنم یک گروه تروریستی را متهم کرده‌اند. خواهیم دید این فهرست چقدر بلند خواهد شد. اما خوب است اگر قبل از این‌که حرفی بزنند، بدانند قرار است چه بگویند».

حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00

مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون مدرکی دال بر اظهارات و اتهام‌های خود ارائه نکردند. هرچند در منطقه غرب آسیا، این بار نخست نیست که جمهوری اسلامی کشورهای منطقه، اسرائیل و آمریکا را به دست‌داشتن در حملات مسلحانه متهم می‌کند. کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی دیگر نیز بارها اتهام‌های مشابهی را به تهران وارد کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی از نیکی هیلی، سفیر آن کشور در سازمان ملل تا مایک پومپئو، وزیر خارجه، پیش از آقای متیس اتهام‌های تهران را رد کرده بودند.

خانم هیلی از جمهوری اسلامی خواسته بود برای درک دلایل این رخداد، نگاه دقیق‌تری به عملکرد خود بیندازند. مایک پمپئو، نیز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس گفته بود مرگ انسان‌های بی‌گناه «دردناک» است، و افزوده بود، متهم کردن دیگران، زمانی که یک رخداد امنیتی در کشوری به وقوع پیوسته، اشتباه بزرگی است.

ایران علاوه بر اتهام زدن به عربستان، امارات، اسرائیل و آمریکا، سفیران هلند و دانمارک و همچنین کاردار بریتانیا در تهران را نیز احضار کرده است.

روز دوشنبه شورای امنیت ملل متحد در بیانیه‌ای گفت «هرگونه عمل تروریستی صرف نظر از انگیزه، مکان، زمان و کسی که مرتکب آن شده، اقدامی مجرمانه و غیرقابل توجیه است».

این شورا حملات اهواز را تروریستی نامیده و بر ضرورت پاسخگویی عاملان و حامیان این اقدامات و «اجرای عدالت» درباره آنها تاکید کرده و از همه دولت‌ها خواسته بر اساس تعهدات بین‌المللی خود با دولت ایران همکاری کنند.

رویترز، رادیو فردا|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG