لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

یک نماینده مجلس از مهاجرت «گسترده» مردم از خوزستان خبر داد


شهروندان خوزستان در سال گذشته ۲۳۵ روز هوای «ناسالم» تجریه کرده‌اند.
شهروندان خوزستان در سال گذشته ۲۳۵ روز هوای «ناسالم» تجریه کرده‌اند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی از مهاجرت «بسیاری» از ساکنان خوزستان به شهرهای کرج و مشهد به دلیل آلودگی هوای این استان به واسطه گرد و غبار خبر داد.

جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا علت اصلی پدیده مهاجرت از استان خوزستان را «کانون‌های ریزگرد» عنوان کرده که به گفته او «از حدود ۱۳ سال پیش» این استان را فراگرفته‌ است.

در سال‌های اخیر میزان ریزگردها در استان خوزستان و برخی از مناطق جنوب غربی ایران، به اندازه‌ای رسیده که در مواردی، «از شاخص فوق بحران» نیز عبور کرده است.

علاوه بر اینکه غلظت بسیار بالاتر از حدمجاز ریزگردها در شهرهای مختلف خوزستان، به طور مکرر در صدر اخبار فارسی‌زبان قرار می‌گیرد، کم‌آبی و افزایش دمای هوا نیز از دیگر چالش‌های مردم این استان عنوان شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان، بهمن ماه سال گذشته از کاهش ۹۵ درصدی میزان بارندگی در این استان خبر داده بود.

نماینده اهواز نیز با اشاره به این مشکلات در استان خوزستان، گفته که «مهاجرت‌ نخبگان و مردم، وضعیت بد اقتصادی، عدم سرمایه‌گذاری در استان خوزستان و مشکلات بهداشتی و درمانی» از تبعات منفی ریزگردها برای این استان است.

آن‌طور که آقای کاظم‌نسب خبر داده، «عده‌ای که توان مهاجرت دارند از این مناطق می‌روند و عده‌ای هم که توانایی مهاجرت ندارند، در معرض این پدیده شوم بوده و دچار مشکلات بهداشتی و درمانی می‌شوند».

او به مهاجرت «نخبگان، معلمان و افرادی که می‌توانستند باعث رشد این استان شوند»، به دلیل پدیده ریزگردها اشاره کرده و از «افت» وضعیت تحصیلی در مدارس و نیز دانشگاه‌ها خبر داده است.

«درگیری‌ها»، «عصبانی‌شدن» مردم و «فقدان آرامش فکری» آنها همراه با افزایش آمار «بیماری‌های تنفسی و سرطان» و مهاجرت مردم به شهرهای مشهد و کرج یا شهرهای هم‌جوار استان خوزستان از «مشکلات عدیده‌ای» است که این نماینده در اظهارات خود به آنها اشاره کرده است.

سخنان این نماینده مجلس در حالی بیان شده که به گزارش وب‌سایت محلی خوزنیوز، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفته این استان، در سال گذشته، ۲۳۵ روز هوای «ناسالم» را تجربه کرده است.

امید حاجتی افزوده که بر اساس سرشماری سال ۹۵ «خالص مهاجرت به خوزستان منفی ۸۰ هزار نفر است» و بیشتر مهاجران از این استان نیز «نخبگان علمی، دانشگاهی و یا مالی» هستند.

به گفته آقای حاجتی، هوای ناسالم خوزستان، «علاقه به ماندگاری» در استان را کاهش داده و کمبود «عامل انسانی» به یکی از معضلات این استان تبدیل شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تجربه ۷۰ روز دمای بالای ۴۹ درجه و ۲۳۵ روز هوای ناسالم در این استان در سال ۹۶ بر ضرورت کنترل شتاب مهاجرت از این استان با تشویق‌هایی چون افزایش حقوق کارکنان، صدور مجوز بازنشستگی پیش از موعد و نیز اعطای محوزهای استخدامی با توجه به خروجی‌های استان شده است.

استان خوزستان در حالی به گفته مقام‌های ارشد محلی در حال خالی شدن از نیروهای متخصص است که از نظر «مساحت در رتبه ۱۰ و از لحاظ جمعیت در رتبه پنجم» ایران قرار دارد و در زمینه «کشاورزی در بخش‌های مختلف تولید محصولات استراتژیک [نیز دارای] مقام اول» در کشور است.

پیش از این نمایندگان شادگان و ایذه در مجلس شورای اسلامی هم نسبت به مهاجرت گسترده از استان خوزستان هشدار داده بودند.

مجید ناصرینژاد، نماینده شادگان در مجلس به وب‌سایت محلی عصر جنوب گفته بود: «خوزستانی‌ها شرایط مناسبی نداشته و ادارات و مدارس آنها تعطیل است، اقتصاد این منطقه دچار مشکل شده و مردم ناچار به مهاجرت از استان هستند».

هدایت‌الله خادمی، نمیانده ایذه و باغملک نیز هشدار داده در صورتی که مشکلات خوزستان حل نشود، «تا ۲۰ سال دیگر همه از خوزستان مهاجرت خواهند کرد».

او همچنین تغییر ترکیب جمعیتی این استان مرزی را دارای «تبعات امنیتی» دانسته و افزوده ریزگردها علاوه بر مشکلات قبلی، مشکلات عدیده جدیدی برای شهروندان این استان ایجاد کرده که تنها با زندگی در مناطق مختلف خوزستان، می‌توان متوجه آنها شد.

وب‌سایت تابناک نیز رد سال ۹۶ از مهاجرت دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان طی پنج سال از این استان خبر داده بود.

علاوه بر خوزستان، آلودگی هوا و به ویژه کم‌آبی، خشکسالی و افزایش دمای هوا، دیگر نقاط ایران را نیز درگیر کرده و به چالشی اساسی برای مردم و دولت تبدیل شده است.

پیشتر گزارش‌هایی از خالی‌شدن روستاهای استان خراسان شمالی، اصفهان و دیگر شهرهای ایران از روستائیان و کشاورزان، بدلیل خشکسالی و فقر منتشر شده بود که به نوبه خود یکی از دلایل گسترش پدیده حاشیه‌نشینی در ایران اعلام شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، ایرنا، تابناک و وب‌سایت‌های محلی خوزنیوز و خبر جنوب؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG