لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

ادامه آلودگی هوا در خوزستان و کردستان؛ نماینده آبادان از «عملکرد ضعیف»‌ دولت انتقاد کرد


یک مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز: به دنبال وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان، از روز جمعه تا صبح یکشنبه نزدیک ۷۰۰ تن به مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه مراجعه کردند.
یک مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز: به دنبال وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان، از روز جمعه تا صبح یکشنبه نزدیک ۷۰۰ تن به مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه مراجعه کردند.

گزارش‌ها حاکی از ادامه آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای دو استان‌ خوزستان و کردستان در روز یکشنبه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پدیده گرد و خاک برای سومین روز متوالی،‌ استان خوزستان را فراگرفت و از جمله، میزان غلظت آن در بهبهان به ۲۸۸۵، یعنی بیش از ۱۹ برابر حد مجاز رسید.

فارس به نقل از اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان نوشت که در ساعت هفت صبح روز یکشنبه اول بهمن، میزان غلظت گرد و غبار در شهرهای اهواز ۷۹۴، آبادان ۵۵۴، امیدیه ۱۷۳۸، اندیمشک ۱۵۲۷، بندر امام ۱۰۰۹، بهبهان ۲۸۸۵، حمیدیه ۵۷۷، خرمشهر ۴۹۶، دزفول ۵۷۰،‌ رامشیر ۱۷۶۶، سوسنگرد ۵۸۰، شادگان ۴۴۵، شوش ۱۱۰۸، ماهشهر ۷۹۸ و هندیجان ۱۸۹۷ میکروگرم بر مترمکعب بود.

میزان استاندارد غلظت ذرات گرد و غبار در هوا، ۱۵۰ میکروگرم در مترمکعب است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، غلظت گرد و غبار در برخی شهرهای استان خوزستان در روز شنبه ۳۰ دی، تا ۶۶ برابر حد مجاز نیز رسیده بود.

در همین حال، قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «از ظهر جمعه تا هشت صبح یکشنبه، ۶۹۴ تن به علت عارضه تنفسی به مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه در استان مراجعه کردند».

در این ارتباط، مدیریت بحران استانداری خوزستان روز شنبه اعلام کرد که مدارس و دانشگاه‌های برخی از شهرهای این استان مانند اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، باوی، کارون، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان، شوش، رامشیر، هندیجان، دزفول، امیدیه، ماهشهر، رامهرمز، گتوند و شوشتر در روز یکشنبه تعطیل هستند.

همچنین آغاز فعالیت تمامی اداره‌ها و مراکز دولتی نیز در این شهرها از ساعت ۱۰ صبح اعلام شد.

در این ارتباط، مصطفی‌نظری،‌ عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خوزستان، به خبرگزاری ایلنا گفت: «این تعطیلی فقط شامل حال کارمندان دولت و ستادی‌هاست و شامل حال کارگران نمی‌شود. در بهترین حالت برای کارگرانی که در چنین شرایطی به محل کارشان آمده‌اند، دستمزد اضافی روز تعطیل درنظر گرفته خواهد شد؛ اما خبری از پرداخت مزایای جبرانی و اضافی نیست».

در این میان، به نوشته خبرگزاری ایسنا، جلیل مختار، نماینده مجلس از آبادان، تکرار و تشدید بحران ریزگردها در خوزستان را «مبین عملکرد ضعیف دولت در مهار این بحران» دانست.

او در تذکری در جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس، با اعلام اینکه بحران ریزگردها در استان خوزستان سال‌هاست نفس مردم را گرفته است، افزود: «نمایندگان خوزستان به شیوه‌های قانونی با لحن نرم، تند و شدید، مظلومیت خوزستان و بحران را به مسئولین گوشزد می‌کنند لیکن ظاهرا اراده‌ای برای حل معضل ریزگردها نیست».

این نماینده با انتقاد از اینکه مسئولان «عمق زخم مردم خوزستان را پنهان» می‌کنند، اضافه کرد: «به داد مردم خوزستان برسید. خوزستان رو به نابودی است».

وی از مسئولان خواست جلوی مافیای آب را بگیرند،‌ حقابه تالاب‌ها را بدهند، از نابودی نخلستان‌ها جلوگیری و رودخانه‌های خوزستان را زنده کنند.

سنندج در وضعیت ناسالم و سقز در شرایط خطرناک قرار دارد

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان کردستان روز یکشنبه گفت: شهر سنندج در وضعیت ناسالم و شهر سقز همچنان در شرایط خطرناک قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کژال حبیب زاده با اشاره به اینکه گرد و غبار از روز شنبه وارد استان کردستان شد، افزود: امروز (یکشنبه) مقداری از آلودگی هوای استان کم شده است و در حال حاضر، شهر سنندج در وضعیت ناسالم قرار دارد .

این مقام دولتی همچنین گفت که شهر سقز همچنان در شرایط خطرناک قرار دارد.

به نوشته ایسنا، روز یکشنبه به دلیل تداوم آلودگی هوای استان کردستان، مدارس برخی از شهرهای این استان در دومین روز پیاپی تعطیل بودند.

گزارش های متناقض در مورد سرنوشت ردیف ریزگردها در بودجه سال ۹۷

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در مجلس گفت: ردیف ریزگردها در بودجه سال آینده باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامرضا تاج گردون با اشاره به اظهارات معاون سازمان محیط زیست درباره حذف بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷، گفت: «متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور، مسئولان محیط زیست کشور، از رئیس تا معاون ایشان، حتی یک بار دنبال موضوع آلودگی محیط زیست و ریزگردها نیامدند».

پیش از این، کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، گفته بود که «در مجلس، بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است».

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط زیست برای پیش‌بینی بودجه گرد و غبار در سال ۹۷ افزوده بود: در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد».

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از این دو میلیارد دلار، بخشی برای گرد و غبار و آب‌خیزداری و بخش دیگر برای تالاب‌ها و پسماندها پیش‌بینی شده بود، گفته بود: دولت به این جمع‌بندی رسیده است که از صندوق ذخیره ارزی، مسئله پسماندها را ظرف مدت چهار سال حل و فصل کند، اما کمیسیون تلفیق مجلس، این پیشنهاد را از لایحه حذف کرد.

خبرگزاری‌های فارس، ایسنا، ایرنا و ایلنا/ب.ک
XS
SM
MD
LG