لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

شهروندان اهوازی در برابر استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند


گروهی از شهروندان اهوازی در اعتراض به قطعی آب و برق در روزهای گذشته، بحران ريزگردها و طرح‌های انتقال آب کارون، عصر روز دوشنبه ۲۵ بهمن، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی به قطعی آب و برق، «نبود مديريت مناسب در شرايط آلودگي هوا»، « عملكرد ضعيف رييس سازمان محيط زيست در رسيدگی به موضوع ريزگردها» و انتقال آب از خوزستان اعتراض کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تجمع‌کنندگان انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را یکی از عوامل اصلی خشکی تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظیم و در پی آن وقوع گرد و خاک‌هایی با منشأ داخلی دانستند.

خبرگزاری فارس نیز خبر داد که فرماندار اهواز با حضور در بین معترضان وعده پیگیری این مشکلات را داده و در نهایت این تجمع پایان یافته است.

از این تجمع فیلم‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تجمع‌کنندگان در آن شعارهایی چون «اهواز شهر ماست، هوای پاک حق ماست» و «مسئول بی‌کفایت، استعفا استعفا» سر می‌دهند.

«اهواز نفس ندارد»، «خوزستان در خاک بی‌توجهی مدفون شد»، «خوزستان زنده به گور شد»، «کارون بی‌آب، مرگ خوزستان» و «با انتقال آب خوزستان را جهنم نکنید» از جمله پلاکاردهایی است که حاضران در این تجمع در دست داشتند.

مردم اهواز پیش از این نیز چندین بار در اعتراض به بحران ریزگردها در مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند.

برق و آب اهواز در شامگاه روز یکشنبه، برای سومین بار در روزهای گذشته قطع شده بود.

پیش از این، بحران ریزگردها در روز ۲۳ بهمن، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات، و همچنین اختلال در فعالیت واحدهای صنفی شده بود.

روز جمعه هشتم بهمن نیز پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراکز درمانی شده است.

ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست، پیش از این خبر داده بود که شدت توفان‌های گرد و غبار در استان خوزستان در بهمن‌ماه سال ۹۳ بیش از ده هزار میکروگرم بر مترمکعب و به حدی بوده‌است که اندازه‌گیری آن «در توان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نبود».

روز یکشنبه مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با انتشار بیانیه‌ای از دولت خواسته‌ بود که به جای اکتفا به «عذرخواهی و تصویب اعتبارات صوری»، جلسه فوری و اضطراری در این زمینه تشکیل دهد.

مقام‌های سازمان محیط زیست اما اعلام کرده اند که حل مشکل ریزگرد راه حل کوتاه مدت ندارد.

موضوع انتقال آب از خوزستان به استان‌های همجوار نیز در سال‌های گذشته خبرساز شده است.

در این زمینه محسن حیدری، امام جمعه اهواز، به تازگی گفته است که شورای عالی آب کشور «به منظور تامین آب آشامیدنی»، اجازه انتقال آب استان خوزستان را به شش استان مجاور داده، و حجم سالیانه آب انتقالی از استان خوزستان یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب است.

XS
SM
MD
LG