لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

عضو جدید خانواده ایرباس معرفی شد


ایرباس گروه جدیدی از محصولات خود را معرفی کرده است. اولین محصول این گروه جدید، ایرباس A220 است، محصولی که می‌تواند مشتریان زیادی در جهان در نبود بوئینگ در این بخش از بازار برای این شرکت اروپایی فراهم کند.

تاکنون اول اسم مدل‌های ایرباس با عدد سه شروع می‌شد. اولین محصول ایرباس با نام ایرباسA300 در سال ۱۹۷۲ اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد، اما نداشتن شهرت سبب شد این شرکت تا سال ۱۹۷۹ تنها ۸۱ فروند از این هواپیما را بفروشد.

با معرفی ایرباس ۳۲۰ داستان تغییر کرد: نیاز بالا به این کلاس از هواپیماها در جهان سبب شد سیل درخواست‌ها برای این مدل سرازیر شود. از طرفی ایرباس A300 هم جواب خود را پس داد و به عنوان یک هواپیمای پهن‌پیکر مطمئن و کم‌مصرف مشتریان زیادی پیدا کرد. این مدل اولین هواپیما پهن‌پیکری بود که از دو موتور استفاده می‌کرد این عامل سبب اقتصادی بودن آن شد.

با موفقیت دو مدلA300 وA320 ، ایرباس به نبرد هواپیماهای دوربرد شرکت بوئینگ رفت و با دو مدل A330 و A340 به رقابت با بوئینگ ۷۷۷ پرداخت و در نهایت با معرفی ایرباسA380 غول‌پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان را معرفی کرد و به سلطنت بوئینگ ۷۴۷ پایان داد.

حالا این شرکت وارد بخشی شده که بوئینگ در آن حضور ندارد. کوچکترین محصول بوئینگ مدل ۷۳۷ است که در اصل رقیب آن در ایرباس خانواده ایرباس A320 است.

در سال گذشته شرکت ایرباس با خرید بخشی از شرکت بمباردیه و مشارکت در ساخت سری سی برنامه‌ریزی کرد تا در بخش هواپیماهای ۱۰۰ نفره حضور جدی‌تری پیدا کند، و حالا با تغییراتی در این مدل، ایرباس سری سی بمباردیه را به سری جدید محصولات خود یعنیA220 تبدیل کرده است.

هواپیماهای زیر ۱۶۰ نفره هم اکنون در جهان با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند. مخصوصاً در چند سال اخیر و با گسترش خطوط هوایی ارزان قیمت نیاز به این مدل‌های بیش از گذشته شده است. شرکت ایرباس امید دارد تا ۲۰ سال آینده شش هزار فروند از این هواپیماها را تولید کند.

شرکت بمباردیه در چند سال اخیر سری جدید هواپیماهای خود با نام سری «سی» را معرفی کرده بود. مدل سی‌اس ۱۰۰ این شرکت ۱۲۰ نفر و مدل سی‌اس ۳۰۰ هم ۱۶۰ نفر ظرفیت داشت. این شرکت امید داشت این محصول سبب تحول بمباردیه شود اما این اتفاق معکوس شد و به دلیل تبلیغات ضعیف مشتریان به سمت این مدل کشیده نشدند و عملاً این شرکت زیان داد.

اما احتمالاً با تغییر نام این مدل از سری سی بمباردیه به ایرباس A220‌ مشتریان برای این مدل صف بکشند. حالا مدل سی‌اس ۱۰۰ تبدیل به ایرباسA220 سری ۱۰۰ و مدل سی‌اس ۳۰۰ تبدیل به مدلA220 سری ۳۰۰ شده است.

موتور این هواپیما توسط شرکت پرت‌ اند‌ ویتنی آمریکا تولید می‌شود، که یکی از قوی‌ترین سازندگان موتورهای توربو جت دنیاست. در هواپیمای سری سی شرکت بمباردیه در قسمت‌های قطعات سیستم ارابه فرود از محصول شرکت لیبهر آلمان، در بخش واحد قدرت کمکی از محصول شرکت هانی‌ول آمریکا، و در بخش کنترل و هدایت از محصول شرکت راک ول کولینز آمریکا استفاده شده است.

نزدیک‌ترین رقیب به این محصول، E2 -190 امبرائر برزیل، میتسوبیشی ام آر جی ژاپن و سوخو سوپرجت روسیه است.

برای این مدل هواپیماها در ایران نیاز بسیار بالایی احساس می‌شود و شاید اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد ایران به یکی از مشتریان بزرگ این مدل تبدیل می‌شد. پیش‌بینی می‌شود ایران به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند از اینگونه هواپیماها برای پروازهای داخلی و پروازهای کشورهای همسایه نیاز داشته باشد.

XS
SM
MD
LG